دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای برای نخستین باردر کشور طراحی شد

دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای برای نخستین باردر کشور طراحی شد

رئیس اداره ایمنی راه‌های استان یزد از طراحی و ساخت دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای با روشی نوین و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی برای نخستین بار در کشور توسط این اداره و با همکاری یک شرکت دانش‌ بنیان خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، “مصطفی عزیزی” افزود: این دستگاه علاوه بر تسریع در شستشوی خطوط و ماندگاری و افزایش طول عمر و بهره‌وری آنها، موجب صرفه‌جویی تا ۸۵ درصد در هزینه های خط کشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان یزد در مرکز کشور بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب کشور را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: به دلیل شرایط جغرافیایی استان، کمبود بارش، وجود کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در بخش‌های مهمی از مسیر و غیره بخش عمده‌ای از خط‌کشی‌های انجام شده (که برای اجرای آن هزینه‌های بسیاری صرف شده است) در مدت‌زمان کوتاهی دچار تیرگی و سیاه‌شدگی می‌شود.

وی تصریح کرد: این امر موجب می‌شود خطوط ترافیکی در مدت‌زمان کمتری نسبت به طول عمر مفید خود نیازمند احیا شده و در صورت عدم احیا عملاً کارایی موردنظر را از دست می‌دهند از سوی دیگر به دلیل قیمت بالای رنگ، رنگ‌آمیزی مجدد، هزینه زیادی در پی داشته و مقرون‌به‌صرفه نیست، ضمن اینکه در صورت این رنگ‌آمیزی‌های مجدد خط‌کشی‌ها از استاندارد موردنظر ضخیم‌تر شده و در اثر عبور وسایل نقلیه و سایش، زودتر از موعد دچار لایه‌برداری از رنگ و تخریب سطح خط‌کشی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد یکی از دلایل عمده تصادفات، عدم وجود خط‌کشی یا کم‌رنگ بودن آن است، گفت: خط‌کشی‌ها تقریباً یک الی دو ماه پس از اجرا به دلیل آلودگی محیط، فعالیت کارخانه‌های مجاور، عبور لاستیک ماشین از روی آنها و کمبود بارش دچار سیاهی می‌شوند و کم‌شدن دید در مسیر به‌خصوص در هنگام شب نیز برای رانندگان خطر بزرگی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا اداره ایمنی راه این اداره کل به‌منظور افزایش کارایی خط‌کشی‌ها، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در بودجه‌های عملیاتی، با الگوگیری از نمونه‌های موفق اجرا شده در خارج از کشور، اقدام به طراحی و ساخت دستگاه مکانیزه شستشوی خط، نمود.

عزیزی ادامه داد: ابتدا اجزا و نحوه کنار هم قرار گرفتن آنها در نرم‌افزار solidworks مدل‌سازی شد و پس از انجام چندین مرحله آزمایش جهت بهینه‌سازی مصرف آب، میزان تمیزکاری، میزان تغییر بازتاب نور، مراحل ساخت دستگاه با اولویت رفع معایب نمونه خارجی، آغاز شد.

رئیس اداره ایمنی راه دررابطه‌با نحوه کارکرد این دستگاه، اضافه کرد: در مرحله اول کف‌صابون بر روی خطوط جاده به مقدار مناسب پاشیده شده، دو ردیف فرچه با تراکم به‌خصوص روی سطح خطوط به صورت دورانی در دو نوبت عملیات پاک‌سازی را انجام می‌دهند. آب با فشار متعادل بر روی خطوط پاشیده شده و شست‌وشو را کامل می‌کند، در مرحله آخر دستگاه مکنده‌ای آب‌های آلوده و کثیف را به صورت کامل از سطح جاده جمع‌آوری می‌کند.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن مبلغ ۳۰ هزار ریال به عنوان بهای واحد شستشوی خط و ۲۰۳ هزار و ۲۵۵ ریال به عنوان بهای واحد تهیه مصالح و خط کشی ممتد با عرض ۱۵، با رنگ سرد، مشاهده می شود که در صورت شستشوی خط به جای اجرای خط کشی مجدد در حدود ۸۵ درصد در هزینه صرفه جویی می شود.

وی ارتقاء عملیات شستشو با استفاده از فرچه‌های دوار، کاهش مصرف آب، کاهش پخش و جاری شدن آب در سطح جاده، شستشو و آب‌کشی چند مرحله‌ای که موجب تمیزی بیشتر و مؤثرتر می‌شود، جمع‌آوری آب‌های آلوده از سطح محور توسط سیستم مکنده (برخلاف نازل‌های شستشوی دستی که آب‌های آلود را بر سطح محور به جا گذاشته و آسیب‌های بسیاری در پی دارد) و غیره را از جمله مزایایی دستگاه مذکور بیان کرد.