فانوس مبارک

فانوس مبارک

 

عبدالمجید معنوی- صدای اذان در ماه مبارک رمضان از شاخص‌های بسیار قابل توجه برای عموم مومنین است چراکه صدای اذان در سحرگاه
مصادف با شروع یک تعهد و در غروب ، مقارن با جشن موفقیت انجام این تعهد است.
هنگامی که موذن اذان می گوید افرادی که خود را برای روزه‌ داری آماده می‌کنند با جنب و جوش خاصی به دنبال برپائی
نماز صبح بر می آیند و اذان ظهر نیز آماده باش افراد روزه دار برای برپایی نماز است همانگونه که اذان مغرب نیز
یادآوربرپایی این فریضه است.
اکنون که موذنین از طریق رسانه‌های مختلف صدای خود را به روزه داران و به مسلمانان می رسانند رقابت بر سر خوش
لحنی و نفوذ بیشتر در وجود مومنین است اما در گذشته ای نه چندان دور موذنین از رسانه مناره برای رساندن صدای اذان
استتفاده می‌کردند و این تنها رسانه بود
رسانه‌ای که یادگار راهنمای مسافران در گذشته های این سرزمین بود چه بسا که «مناره» از لغت «نار» به معنای آتش گرفته
شده است و رسالت این رسانه به زمانی برمی گردد که افرادی با افروختن آتش در بالای مناره ها هدایت مسافران از مسیرهای
دور را برعهده داشتند و همانند فانوس دریایی که در دریاها هدایت سرگشتگان دریا را بر عهده داشتند به راهنمایی گم شدگان
خشکی می پرداختند.
با حضور بلال حبشی در بالای بلندی اولین مسجد ومتعاقب آن ؛ مناره ها محل راهنمایی مومنین با حضور موذنین در بالای آنها
شد.
در نیمه های شب آنها مناجات خود را بر بالای مناره ها انجام می دادند و مسلمانان از این طریق خود را آماده روزه داری می
کردند و باز همین موذنین با حضور در بالای مناره و گفتن اذان اعلام شروع روزه داری و پایان روزه داری را بر عهده داشتند
در آن زمان. هر مسجدی با انجام مناجات و اذان؛ وظیفه اطلاع رسانی به محله خود را داشت.
بعدها حتی با وجود رادیو و رسوخ این رسانه با نفوذ در تمامی خانه ها رسانه مناره نیز جای خود را از دست نداد و حتی بعد
از آن نیز مناره‌ها با ترکیبی ازحضور موذن و تکنولوژی پخش صوت جای خود را در بین مومنین همچنان حفظ نمودند.
هر چند که تا قبل از انقلاب اسلامی رسانه تلویزیون در بین اکثر مومنین جایی نداشت ولی اکنون به نظر می‌رسد جایگزین
خوبی برای اطلاع رسانی بسیاری از برنامه های مذهبی در ماه مبارک است چه بسا اینکه قران خوانی یکی از اموری است که
در ماه مبارک رمضان رونق ویژه‌ای دارد و رسانه تلویزیون بر این رونق افزوده است.
نیک می دانیم در شرایط فعلی رسانه های مختلف وظیفه اطلاع رسانی را به حد کمال رسانیده اند و موضوع اطلاع رسانی
اسلامی از این پدیده مستثنی نیست اما بایستی به این نکته نیز توجه کرد که صدا و پیام منتشره کانال قدیمی ارتباطی مناره ؛
بدون نیاز به تکنولوژی و وسایل نوین ارتباط جمعی(نظیر موبایل و…) و انرژی های مرتبط و با سهولت به مخاطبان می رسد.
پیامی که مخاطبان محلی منتظر دریافت آن هستند و با آن تحرک و جنب و جوش خاصی آغاز می شود.
این پیام با توجه حضور موذنین آشنا و اعتبار منبع نزد مخاطب و به لحاظ حضور پرقدمت این رسانه بدون مقاومت در مخاطب
رسوخ می کند و تاثیر خود را بر جای می گذارد و بدین لحاظ می توان گفت : هرچند تمامی رسانه های موجود از رادیو گرفته
و تا رسانه های موبایلی وظیفه خود را در مورد ابلاغ اطلاعات و اطلاع رسانی ماه مبارک و اعمال اسلامی برعهده دارند اما
رسانه مناره همچنان جایگاه خود را حفظ می کند