برخی خیابان‌های شلوغ یزدیکطرفه می‌شود؛هزینه آسفالت، بیشتراز بودجه شهرداری

برخی خیابان‌های شلوغ یزدیکطرفه می‌شود؛هزینه آسفالت، بیشتراز بودجه شهرداری

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: با توجه به رشد روز افزون خودروها و جمعیت و عدم امکان تعریض معابر هسته مرکزی شهر برای مدیریت بهتر ترافیک، به دنبال یکطرفه سازی معابر در این محدوده هستیم و این مهم پس از تصویب مراجع قانونی در عید نوروز امسال یا پس از آن اجرا می‌شود.

“عزیزالله سیفی” روز دوشنبه به افزود: یزد تاکنون شاهد خیابان های یک طرفه نبوده و اگر شرایط به همین منوال باشد چاره ای جز این نیست که در برخی معابر، خیابانها را یک طرفه و یا تابلوهای توقف ممنوع نصب کنیم.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل ترافیک شهر یزد، برخی معابر شلوغ را با هماهنگی و تصویب شورای ترافیک شهرستان و استان در دستور کار قرار داده ایم؛ پیشنهاد این طرح را پلیس راهور و شورای شهر در حال آماده کردن هستند تا با بررسی های دقیق و کارشناسی اجرایی کنیم.

به گفته وی به احتمال زیاد در عید نوروز امسال و یا اوایل سال آینده، برخی خیابانها را یک طرفه می کنیم و پس از آن هم این طرح ادامه خواهد یافت.

وی ترافیک سنگین شهر یزد را موجب نارضایتی شهروندان و تعجب مهمانان دانست و اظهار داشت: ترافیک شهر یزد دلایل مختلفی دارد؛ یکی از آنها دوره تاخت و تاز ویروس کرونا بود که موجب شد مردم از خودروهای جمعی رویگردان شوند و به سمت خودروهای شخصی بروند و این عادت همچنان ادامه دارد.

ییس شورای شهر یزد تاکید کرد: یکی از برنامه های این شورا و شهرداری، تقویت ناوگان اتوبوسرانی بود که پارسال ۲۹ دستگاه خودرو اتوبوس خریداری و ۱۵ دستگاه آن به ناوگان حمل و نقل یزد وارد شد همچنین ۹۵ دستگاه ون خریداری که ۲۵ دستگاه آن تحویل سیستم حمل و نقل گردید.

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۲۰۰ دستگاه تاکسی های سطح شهر نوسازی شد که برای امسال هم با تسهیلاتی که پرداخت میشود ۲۰۰ دستگاه جدید، نوسازی شده و وارد سیستم حمل و نقل شهری می شوند.

۲۰ نقطه شهر یزد اصلاح هندسی شدند/اصلاح هندسی میدان امام علی(ع) در دستور کار است

وی به اصلاح هندسی برخی معابر شهر هم اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون ۲۰ نقطه از معابر و میادین شهر یزد که مشکل ترافیکی داشتند اصلاح هندسی شده است که میدان های سید مصطفی خمینی، معلم، امام حسین ، ریاضی یزدی و جانباز از جمله آنهاست.

سیفی یادآور شد: در میدان امام علی(ع) طرح جدیدی داریم که به زودی اجرا میشود و مشکل ترافیکی این میدان هم رفع می گردد؛ برای این منظور، عرض گردش دور میدان افزایش می یابد که منجر به افزایش ظرفیت ۱۳ درصدی میدان می‌شود. همچنین برای جهات مختلف میدان هم دور برگردان ایجاد میگردد تا خودروها وارد میدان نشوند.

برخی خیابان‌های شلوغ یزد یکطرفه می‌شود؛ هزینه آسفالت شهر، بیشتر از کل بودجه شهرداری+فیلم

ساخت پارکینگ طبقاتی در بلوار طالقانی

به گفته سیفی، برخی میادین و معابر شهر یزد به دلیل کاربری های غیر منطقی که در آنها ایجاد شده افزایش ترافیک شهری را باعث شده که از جمله آنها بلوار طالقانی است که بعلت تعدد مطب های پزشکان و مراکز خدمات پزشکی دارای حجم بالایی از ترافیک است ، مطب هایی که پارکینگ خصوصی و حتی عمومی ندارند و این ترافیک هم روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: برای کاهش این ترافیک باید برنامه ریزی کرد یکی از برنامه ها ایجاد پارکینگ طبقاتی مشابه خیابان فرخی است؛ البته این پارکینگ خیلی نمی تواند در کاهش حجم ترافیک در بلند مدت موثر باشد ولی در کوتاه مدت کمک کننده است.

توسعه افقی یزد نگران کننده است

وی یکی دیگر از مشکلات شهر یزد را این گونه بیان کرد که یزد بیشتر در سطح، گسترده شده و توسعه افقی شهر نگران کننده است؛خدمات رسانی به شهرهایی که در سطح گسترده شده اند کمی هزینه بر و سخت تر است و وقت بیشتری را هم برای خدمات دقیق می طلبد.

سیفی گفت: شهرداری یزد به رغم اینکه هزینه های زیاد را برای گستردگی شهر در سطح باید بدهد توانسته است با همکاری مردم شهری را در واقع رقم بزند که از جهت نظافت در نوروز سال گذشته بعنوان یکی از شهرهای تمیز کشور لقب گرفت .

وی مشکل دیگر شهرهایی که در سطح گسترده شده اند را نداشتن شیب مناسب ذکر کرد که موجب جاری شدن روان ابها و سیل در خیابانها می شود.

رییس شورای شهر یزد به ۲ سیل ویرانگر سال گذشته در شهر یزد اشاره کرد و گفت: در سیل دوم که شدت آن بیشتر بود بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی یا صد درصد تخریب شدند و یا دچار خسارت گردیدند.

وی بارندگی عامل این سیل را در ۷۰ سال گذشته در استان کم نظیر دانست و افزود: این سیل موجب شد تا شهرداری یزد و مدیریت بحران آن به فکر چاره افتادند تا دیگر شاهد این حادثه نباشیم که برای این کار چند اقدام انجام شد؛ اول اینکه چهار سیل بند یا خاکریز در ورودی شهر یزد از سمت شهر تفت ساخته شد و یکی دیگر از کارها افزایش ارتفاع تاج سیلبند خود شهر یزد بود و به دنبال آن نخاله های ساختمانی هم که در پشت این سیلند بود تخلیه شد.

وی ساخت گوراب در پشت سیل بندها، هدایت روان ابها به سمت رودخانه مرکزی و ایجاد بیش از ۸۰۰ چاه جذبی را از دیگر اقدامات در این حوزه اعلام کرد.

تاب‌آوری میزان بارندگی در یزد ۱۸ میلیمتر است

سیفی تاب آوری شهر یزد برای بارندگی را فقط ۱۸ میلیمتر اعلام کرد و اظهار داشت: بیشتر از این میزان باید کنترل و دفع شود.

وی تخریب آسفالت های شهر را از دیگر پیامدهای سیل پارسال ذکر کرد و گفت: ۷۰ درصد آسفالت معابر شهر یزد تخریب شد و با ایجاد چاله چوله ها مردم را دچار مشکل کرد.

برخی خیابان‌های شلوغ یزد یکطرفه می‌شود؛ هزینه آسفالت شهر، بیشتر از کل بودجه شهرداری+فیلم

 

این مسوول ادامه داد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص و هزنیه شد و از اعتبارات استانی هم در قالب بافت های فرسوده مبلغی جذب و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار متر مربع از معابر شهر اسفالت گردید و این در حالیست که هنوز بخش دیگری از آسفالت شهر باقی مانده که در ادامه امسال و ابتدای سال اینده سعی می کنیم که این مشکلات رفع شود و کمبود آسفالت را جبران کنیم.

هزینه مورد نیاز برای آسفالت کامل شهر یزد از بودجه یکسال شهرداری بیشتر است

وی هزینه آسفالت کامل شهر یزد را ۶ هزارو ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالیست که کل اعتبارات سال ۱۴۰۲ شهرداری یزد چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

سیفی اجرای کامل رینگ شهری برای کاهش ترافیک را از دیگر اقدامات بیان و گفت: این رینگ در یزد ۱۷ کیلومتر طول دارد و اغلب این مسیر یا آماده شده یا در حال رفتن زیر اسفالت است که در قالب آن خودروها بجای ورود به مرکز شهر در همان حاشیه شهر خودرو را هدایت می کنند تا مسیر خود را بدون ورود به مرکز شهر انتخاب نمایند.