
برنامه های دانشکده تعلیم وتربیت برای ارتقا کیفیت آموزش وتربیت دانش آموزان
معاون امور مدارس استان و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی یزد، از طراحی و اجرای برنامههای نوآورانه برای بهبود ارتباطات علمی و تربیتی بین دانشجویان و دانشآموزان خبر داد و بر تلاش این دانشکده برای پاسخگویی به چالشهای فعلی حوزه تعلیم و تربیت تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، دکتر سید علی المدرسی معاون امور مدارس استان و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی یزد، مهمترین برنامه این دانشکده در سال آینده را ارتباطات طراحی شده و سازماندهی شده علمی نهاد بین عرصههای تربیتی و پایه دانشکده تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: با سه هزار دانشجوی تعلیم و تربیت و ۴۵۰۰ دانش آموز در ۲۹ مدرسه استان یزد و ۵۰ عضو هیات علمی و استاد همکار تلاش داریم این ارتباط را ایجاد و تسهیل کنیم.
دکتر المدرسی ادامه داد: مهمترین فرایندی که برای این ارتباطات طراحی شد و انجام آن توفیق بزرگی در سال گذشته بود، ایجاد پاپیونهای آکادمیک دانشجویی در درون مدارس بود که شکل گرفت. در مدارس سما یزد این پاپیونهای دانشجویی ایجاد و فضاهایی برای مبادله و تبادل اطلاعات علمی و استقرار دانشجویان مرتبط در حوزه تخصصی انجام شد.
دکتر المدرسی توسعه عرصههای تربیتی در دانشکده را مهم برشمرد و تشریح کرد: عرصههای تربیتی تمدن به عنوان مرکز انتقال مهارت در سنین مختلف به دانش آموزان، عرصه تربیتی آموزش زبان انگلیسی، عرصه تربیتی سماتیک برای کار با رباتیک و عرصه سما پلاس که آموزشهای مختلف آزاد علمی را در اختیار دانش آموزان و خانوادهها قرار میدهد با ایجاد عرصه تربیتی رحمان که مرکز مشاوره مجموعه بزرگ سما است، مجموعههای مختلف سما تکمیل کردند.
وی با اشاره به توسعه مدارس سعادت با عرصههای علمی و معرفتی اذعان کرد: این مدارس، این مدارس با ایجاد برنامههای متنوع علمی و فرهنگی، نه تنها به افزایش سطح علمی دانشآموزان کمک میکنند، بلکه زمینههای رشد روحی و اجتماعی آنها را نیز فراهم میکنند.
دکتر المدرسی بزرگترین چالش در حوزه تعلیم و تربیت در ایران را عدم توجه به ابعاد تربیتی دانش آموز برشمرد و گفت: توجه صرف به حوزه آموزش و تحصیل و برنامه نداشتن برای ابعاد دیگر شخصیتی مانند اراده، قوه عقلانیت و تصمیمگیری، وضعیت جسمی و سلامت بدنی، نگاه اعتقادی و معرفتی ، موضوع عاطفه و احساسات دانشآموزان چالشهای جدی هستند که هیچ پاسخی در حال حاضر از ناحیه آموزش و پرورش کشور برای این موارد و ابعاد شخصیتی در سنین مختلف وجود ندارد.
رئیس دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به الگوی پیشنهادی واحد یزد تحت عنوان شمسه رشد گفت: این الگو پاسخی به نیاز فطری بشر در فرآیندهای مختلف تعلیم و تربیتی است که امیدواریم بتوان بهره مناسبی از آن برد.
وی با اشاره به وجود مهارتهای نرم به صورت خاص در برنامه سما یزد اظهار کرد: مهارتهای ۲۵ گانه شخصیتی شامل؛ صداقت، امانتداری، برنامهریزی، کنترل خشم، احترام به دیگران، احترام به خود و احترام به والدین، شناخت محیط زیست، حفاظت محیط زیست، تصمیمگیری، کار تیمی و…مهمترین مواردی است که برای همه اینها برنامه وجود دارد که توسط تیمهای کاری پشتیبانی خواهد شد.
دکتر سیدعلی المدرسی با اشاره به ورود تیمهای تخصصی در عرصه این موضوع و وجود فرآیندهای تربیتی در عرصه عمل بیان کرد: چشماندازی که برای دانشکده متصور است در تمام عرصههای دانشکده مسائل تربیتی را حل کرده و یک بستر و مکانی برای حل مسئله تربیتی، نقشه راه تربیت و اختصاص آن به بازههای سنی مورد نیاز در رشد کودک، نوجوان و جوان باشد.
دکتر المدرسی اساتید را سرمایه دانشکده برشمرد و گفت: تولیدات علمی دانشکده برای حل مسأله است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر دانشجویان تلاش میکنند در مقاطع مختلف علمی، حل کننده مسأله بوده و با استفاده از هوش مصنوعی این ابزار را تقویت کرده و ارزش افزوده حل مسأله فرایند آموزش باشند.