بهبود۴۵ شاخص استراتژیک نواحی تولیدی فولاد مبارکه با اجرای موفقیتآمیز پروژه انتقال دانش فنی
منتورینگ رابطه میان دو نفر است که در آن یکی از طرفین (منتور)، دارای تجربه، توانمندی و مهارتهایی است که میتواند بهتدریج و در طی زمان این مهارت را به «منتی» که در واقع فراگیر است، منتقل کند. به تعبیری سادهتر منتورینگ رابطهای است که در آن منتور راهجو (منتی) را زیر بالوپر خود میگیرد و به او کمک میکند تا فوتوفن یک مهارت را کسب کند و مسیر استاد کار شدن را سریعتر و با خطای کمتر طی کند.
روش آموزش منتورینگ (استادشاگردی) یکی از روشهای موفق و اثربخش آموزش بر مبنای انتقال دانش نفرات باتجربه و نخبه به فراگیران با سابقه کاری کمتر است که در سالهای اخیر به عنوان یکی از روشهای آموزش در مجتمع فولاد مبارکه مدنظر قرار گرفته است.
منتور خبره، فرد بازنشسته یا در آستانه بازنشستگی (حداقل ۲۵ سال سابقه) فولاد مبارکه است که دارای خبرگی، مقبولیت و محبوبیت است. منتور جهت فعالیت طبق مدل مورد تأیید واحد آموزش و توسعه سرمایه انسانی دعوت به همکاری میشود و بهصورت مسئلهمحور بر حل مشکل و به همراه آن، توسعه مهارتهای افراد درگیر در فرایند متمرکز است.
محمدباقر پاکطینت طهرانی، تکنسین اجرای آموزش فولاد مبارکه، با بیان مطلب فوق افزود: روال این فرایند بدین صورت است که منتور پس از شفافسازی و شناسایی مسائل مرتبط با مشکل مطرحشده، جهت رفع مسائل مذکور و تربیت کارکنان مرتبط اقدام میکند و در پایان، گزارش موردتأیید واحد درخواستکننده منتور را به واحد آموزش و توسعه سرمایههای انسانی ارائه میدهد.
وی خاطرنشان کرد: فرایند پروژه منتورینگ یا بهعبارتدیگر انتقال دانش فنی از کارکنان متخصص و باسابقه بازنشسته فولاد مبارکه به سایر کارکنان یکی از راهبردهای کلیدی معاونت سرمایه انسانی شرکت بوده است که به درخواست نواحی مختلف تولیدی و پشتیبانی و به همت کلیه بخشهای مدیریت آموزش و توسعه سرمایه انسانی از سال ۱۴۰۰ وارد فاز اجرا شده است.
پاکطینت تصریح کرد: با عنایت به اینکه افراد باسابقه در فولاد مبارکه، تجارب گرانبهایی را طی سالهای فعالیت در بخشهای مختلف شرکت به دست آوردهاند، ضرورت داشت که این تجارب را در قالب انتقال دانش فنی به همکاران جدیدالاستخدام و سایر همکاران شرکت منتقل کنند؛ ازاینرو پروژه منتورینگ پیشنهاد، طراحی و اجرا شد و خوشبختانه نتایج درخشانی را نیز به همراه داشت.
در همین زمینه، عباسعلی دهقانی، کارشناس واحد سنجش اثربخشی و بهبود استانداردهای آموزشی نیز با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۱ تاکنون نزدیک به ۱۳ هزار نفر ساعت منتورینگ انجام شده است، گفت: با انجام ارزیابی اثربخشی فرایند منتورینگ، این فرایند توانسته است در طول سه سال حدود ۴۵ شاخص استراتژیک داخلی نواحی تولیدی را بهبود بخشد.
وی با بیان اینکه در ناحیه آهنسازی بیشترین حجم انتقال تجربه را داشتهایم افزود: اجرای این پروژه نتایج زیر را به همراه داشته است: ارتقای تولید آهنسازی، کاهش نشتی هیدرولیک سگمنتهای تعمیرگاه ریختهگری، افزایش کیفیت تعمیرات سیلندرها، ارتقای یکپارچگی اتوماسیون صنعتی در ناحیه آهنسازی، تأمین آهک با کیفیت مطلوب در واحد آهکسازی، کاهش خرابیهای تجهیزات اعلام و اطفای حریق در مجتمع فولاد سبا، شناسایی و پاسخگویی سریع به مشکلات در واحد بازرسی فنی سیستمهای اطفای حریق فولاد سبا و افزایش رضایت مشتریان در خصوص بستهبندی محصولات ناحیه نورد سرد.
به گفته دهقانی این دوره توانمندیهای نگرشی و روانشناختی متعددی را هم با خود به همراه دارد، از جمله تفکر سیستمی، مدیریت یادگیری، توانایی حل مسئله، کار تیمی، متقاعدسازی، مدیریت استرس، هوش هیجانی و اجتماعی فن بیان و مذاکره، ذهنآگاهی و هوش مثبتنگر، گوش دادن و مربیگری.
کارشناس واحد سنجش اثربخشی و بهبود استانداردهای آموزشی در خاتمه افزود: با توجه به نیاز نواحی به دانش افراد توانمند در حوزه منتورینگ، درخواستها برای استفاده از دانش و تجربه این همکاران در قالب پروژه منتورینگ همچنان ادامه دارد.