حمیدرضا اقاجانی مدیرکل اداره کل پست استان یزد

حمیدرضا اقاجانی مدیرکل اداره کل پست استان یزد

حمیدرضا آقاجانی” روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی پست در جمع خبرنگاران، بدون اشاره به جزییات این تصمیم افزود: نامه رسان های ما علاوه بر دریافت حقوق پایه، به ازای توزیع هر مرسوله، مبالغی اضافی دریافت می کنند اما با این حال، اینها نمی تواند هزینه های زندگی این عزیزان را تامین کند لذا تمام تلاش خود را برای جبران بخشی از مشکلات نامه رسان‌ها به کار گرفته ایم.

وی تاکید کرد: با بانکهای استان صحبت کرده ایم تا به این عزیزان وام کم بهره اعطا کنند؛ ۵۰ درصد همکاران به بانک‌ها معرفی شده اند و معرفی بقیه آنها هم در دستور کار است .

وی با بیان این که از سال گذشته تمام موزعین پست استان به دستگاه پوز اندرویدی مجهز شده‌اند تا در تحویل خریدهای اینترنتی دچار مشکل نشوند و اکنون ۹۹.۸ درصد هزینه های مرسولات با این دستگاه پرداخت میشود ، گفت: در حال حاضر ۱۲۶ پستچی در استان فعالیت دارند که ۷۶ نفر آنها در مرکز استان هستند و مجوز جذب ۲۰ نیروی نامه‌رسان جدید در استان اخذ شده است.

مدیر کل پست یزد با اشاره به سرانه بالای پستی استان، گفت: یکی از مهمترین ابزار توزیع مرسولات پستی داشتن نشانی استاندارد است که در بسیاری از شهرستانها فاقد آن هستیم ولی برحسب شناخت و تجربه موزعین، ۹۶.۵ درصد مرسولات استان با موفقیت توزیع می‌شود اما اگر یک روز بنا بر هر دلیلی، نامه رسان نتواند به وظیفه خود عمل کند و فردی جدید این وظیفه را انجام دهد در این زمینه با مشکلاتی روبرو میشویم.

وی اظهار کرد: ۱۹۶ واحد پستی در استان وجود دارد که ۱۸ مورد واحدهای دولتی و ۱۷۸ مورد واحدهای خصوصی شامل ۷۷ دفتر پیشخوان، ۸۶ واحد نمایندگی قبول روستایی، ۱۳ دفتر ICT‌ روستایی و ۲ واحد نمایندگی قبول شهری هستند.

وی با بیان این که روزانه در استان به طور میانگین افزون بر ۱۲ هزار مرسوله وارده که گاهاً تا ۱۵ هزار مرسوله نیز می‌رسد توزیع می‌شود، افزود: ترافیک مرسولات صادره استان طی ۶ ماه ابتدایی امسال، سه میلیون و ۶۰۰ مرسوله بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد ۱۰۶ درصدی عملکرد این اداره در حوزه امانات پستی، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه گذشته تعداد ۱۶۶ هزار مرسوله در حوزه خریدهای اینترنتی جابجا شده که در مقایسه با مدت مشابه رشد ۲ برابری داشته که نشانگر رویکرد مردم یزد به سمت خریدهای اینترنتی است.

آقاجانی با بیان این که یزد به لحاظ سرانه مرسولات پستی به ازای هر نفر در جایگاه پنجم استانهای کشور است، عنوان کرد: یزد به لحاظ افزایش سرانه پستی در ۶ ماه گذشته شاهد ۳۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه بوده که از این منظر رتبه دوم را بعد از استان بوشهر در سطح کشور دارد.

وی با اشاره به افزایش ۲ درصد مرسولات وارده به استان در این مدت، حجم این مرسولات را در یک سال اخیر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مرسوله ذکر کرد و گفت: به منظور جلوگیری از رسوب مرسولات پستی استان با توجه به حجم بالای مرسولات، ‌علاوه بر توسعه ناوگان پستی، خطوط ریلی نیز برای پست استان منظور شده است.

وی اعلام کرد: براساس تفاهم بین پست و ثبت احوال کشور، در رابطه با تعویض شناسنامه‌ها، فرایند چاپ و پاکت‌گذاری و ارسال شناسنامه متقاضیان توسط پست در حال انجام است و علاوه بر این مجدداً توزیع کارتهای هوشمند سوخت نیز طی قراردادی توسط موزعین پست انجام می‌شود.

مدیر کل پست استان گفت: طی ایام گرم تابستان امسال که بعضاً شدت گرما باعث دورکاری و تعطیلی ادارات دیگر شده بود، توزیع گذرنامه برای زائران اربعین به خوبی صورت گرفت.

وی از راه اندازی میز خدمت در مجموعه پست استان در راستای طرح تکریم ارباب رجوع خبر داد و یادآور شد: نظر به قدمت بالای ساختمان‌های پست استان طی یک سال گذشته تلاش شد تا از محل منابع مختلف اعتباری نسبت به بهسازی و نوسازی ساختمان‌ها و تجهیزات استان اقدام شود که از آن جمله می‌توان به نوسازی ساختمان مبادلات، ناوگان عملیاتی، ساختمان پست برخی شهرستانهای تابعه اشاره کرد.

این مسئول گفت: سامانه ثبت شکایات پست(EOP) در استان راه اندازی شده و میانگین زمان پاسخگویی به شکایات در استان به ۴.۸ ساعت کاهش یافته در حالی که میانگین این زمان در کشور ۵۰ درصد بالاتر از میانگین زمانی یزد است.

وی از ساماندهی خطوط پستی استان خبر داد و گفت: در همین راستا هرچند الزام ارسال پست به صورت هر روزه در روستاها را نداشتیم ولی تلاش شده با ساماندهی برخی خطوط خدمات رسانی را هر روزه انجام دهیم که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

مدیر کل پست استان با بیان این که در موضوع بهنگام سازی کدپستی‌ها نیز سال گذشته ۵۲ هزار رکورد روستایی و ۶۵ هزار رکورد شهری به‌روز رسانی شده است، تصریح کرد: مهمترین ابزار همکاران پستی به ویژه موزعین برای تحویل مرسولات، داشتن آدرس استاندارد است ولی در بسیاری از شهرستانها فاقد آدرس کامل و استاندارد هستیم که در این باره امیدواریم شهرداری‌ها نسبت به تکمیل آدرس معابر بنا بر تکلیف قانونی خود اقدام کنند.

آقا جانی با بیان این که بسیاری از مرسولات در استان با توجه به شناخت و تجربه موزعین که روزانه بالغ بر ۱۲۰ مرسوله را جابجا می‌کنند، تحویل می‌شود، گفت: ۹۶.۵ درصد مرسولات در استان با موفقیت توزیع می‌شود و یزد جزو استانهای موفق در کشور از این نظر است.