خواص ماهی سالمون را بشناسید

خواص ماهی سالمونبر اساس گزارش‌هایی که انجمن قلب امریکا اعلام کرده است، افراد در هفته می‌بایست ۲ بار ماهی بخورند. خوردن ماهی باعث افزایش سلامتی و کیفیت زندگی می‌گردد. در میان ماهی‌های مختلفی که این روزها می‌توانید در بازار پیدا کنید، ماهی سالمون یا ماهی آزاد نیز یکی از آن‌ها است. امروز در جیمیتو به بررسی خواص ماهی سالمون خواهیم پرداخت.

 

چرا ماهی سالمون بخوریم؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که اسیدآمینه موجود در ماهی سالمون به افزایش متابولیسم بدن انسان کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این وجود ویتامین‌های مختلف در گوشت ماهی سالمون، منبع سلامتی و تندرستی است. گوشت این ماهی نسبت به دیگر ماهی‌ها مقادیر بیشتری از مواد مغذی، ویتامین‌ها و پروتئین را دارد. خوردن گوشت ماهی آزاد به عنوان یک کاهش دهنده تنش در انسان شناخته شده است.

ماهی سالمون (Salmon) گوشتی کم‌کالری و تقریباً بدون چربی مضر برای انسان دارد. امگا ۳ موجود در گوشت ماهی، باعث تقویت عضلات قلب و افزایش سلامتی آن می‌شود. از طرف دیگر وجود امگا ۳، سلامتی پوست و مو را به دنبال دارد. شما با خوردن ۱۱۳ گرم گوشت ماهی ۸۷ درصد از نیاز روزانه خود به امگا ۳ را تأمین می‌کنید. امگا ۳ به عنوان عامل اصلی در سلامت قلب و عروق ایفای نقش می‌کند. وجود امگا ۳ کافی در بدن، از بروز حملات قلبی و عروقی، ریتم‌های نامنظم قلبی، لخته شدن خون در رگ‌ها و همچنین افزایش کلسترول مضر در بدن جلوگیری می‌کند. در ادامه در مورد خواص ماهی سالمون با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

خواص ماهی سالمون برای بدن

ماهی آزاد یا ماهی سالمون، در رده آزادماهیان قرار می‌گیرد و به طور معمول در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند. تفاوت ماهی سالمون و قزل الا در رنگ گوشت آن‌ها است. هر دو این ماهی‌ها از یک خانواده هستند اما ماهی سالمون گوشتی به رنگ صورتی و گل بهی دارد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و ویتامین D و چربی امگا ۳ است. علاوه بر ترکیبات یاد شده، مواد مغذی زیادی به مانند پروتئین نیز در گوشت ماهی آزاد وجود دارد. خواص ماهی سالمون بسیار زیاد است و محدود به موارد زیر نخواهد شد.

 

مفید برای قلب

با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، ماهی سالمون مقادیر زیادی اسید امگا ۳ در خود دارد. امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب غیر اشباع است که وجود آن برای تنظیم فعالیت‌های روزانه بدن کاملاً ضروری و لازم است. این اسید چرب در بدن انسان ساخته نمی‌شود و می‌بایست از مواد غذایی دریافت شود. یکی از خواص ماهی سالمون این است که دارای دو نوع از سه نوع اسید چرب با نام‌های ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) است. وجود این اسیدهای چرب باعث کاهش سطح تری گلیسیرید در بدن می‌شود. هرچقدر میزان کلسترول مضر در بدن شما پایین باشد، احتمال بروز حملات قلبی و سکته‌های مختلف در اثر لخته شدن خون در رگ‌ها کاهش پیدا می‌کند. از این رو است که خوردن ماهی سالمون سلامتی قلب و عروق را به دنبال دارد.

 

کاهش وزن

یکی از خواص ماهی سالمون این است که در کنار داشتن مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ در انواع مختلف، منبع مناسبی برای دریافت پروتئین نیز هست. هر دو این مواد مغذی برای هضم و دفع چربی‌های ذخیره شده در بدن لازم و ضروری می‌باشند. پروتئین‌ها ترکیباتی هستند که در بدن انسان به عنوان عاملی برای ایجاد اشتهای کاذب استفاده می‌شوند. خوردن پروتئین و هضم دیرهنگام آن باعث می‌شود شما احساس گرسنگی کمتری داشته باشید و میان وعده‌های کمتری بخورید. از طرفی وجود چربی امگا ۳ در بدن باعث می‌شود که سوخت و ساز در اندام‌ها بهتر شده و در نتیجه میزان بیشتری از چربی‌های وجود در اندام‌ها مصرف شود؛ بنابراین اگر دوست دارید لاغر شوید می‌بایست با ماهی آزاد رابطه بهتری داشته باشید و از گوشت آن بیشتر استفاده کنید.

 

کاهش التهاب

التهاب پاسخی از بافت‌ها در برابر آسیب‌های وارد شده به اندام است. التهاب در بدن ممکن است باعث بروز بیماری‌های خطرناکی به مانند التهاب در مفاصل، آرتروز، روماتیسم و دیگر بیماری‌های حرکتی شود. علاوه بر این التهاب در اندام‌های داخلی به مانند روده و معده نیز ممکن است زندگی فرد را به شکل کامل مختل کند. از این رو وجود ترکیبات ضدالتهابی به مانند امگا ۳ در ماهی آزاد می‌تواند نقش مؤثری در افزایش ایمنی بدن در برابر التهاب به وجود آورد. امگا ۳ موجود در گوشت ماهی آزاد، ژن‌های سلولی را در جهت سرکوب التهاب‌ها و عوامل به وجود اوردنده التهاب سوق می‌دهد. بر اثر این تغییر روند، احتمال بروز بیماری‌های ناشی از التهاب مفاصل و عضلات کاهش پیدا می‌کند.

 

عملکرد بهتر مغز

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در گوشت ماهی به خصوص ماهی آزاد یا ماهی سالمون می‌تواند عملکرد مغز شما را بهبود ببخشد. اسیدهای چرب امگا ۳ در طبیعت به عنوان بهبود بخش روابط بین رشته‌های عصبی شناخته می‌شوند. مغز شما از روابط میان هزاران رشته عصبی تشکیل شده است که بهبود عملکرد آن‌ها، موجب افزایش عملکرد کلی مغز می‌شود. دوکوزاهگزائنوئیک اسید گونه‌ای از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به رشد و نمو سلول‌های عصبی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب عملکرد مغز افراد مسن را نیز تحت تأثیر و بهبود قرار می‌دهد. از این رو اگر دوست دارید در کهن سالی نیز مغزی فعال و آماده داشته باشید بهتر است که ماهی سالمون را از همین حالا در وعده‌های غذایی خود جای دهید.

 

کاهش احتمال سرطان

یکی از عوامل بروز سرطان از بین رفتن تعادل در اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌تواند باشد. این عدم تعادل باعث به وجود آمدن عوامل تخریبی در سلول‌ها و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. افزودن یک عامل تنظیم‌کننده سطح چربی امگا ۳ در بدن، باعث بهبود سطح تعادل در اسیدهای چرب خواهد شد. برای مثال شما از گوشت ماهی سالمون به عنوان یک تنظیم‌کننده می‌توانید استفاده کنید. در واقع تحقیقات زیادی در مورد ماهی آزاد انجام شده است و همگی نشان از بهبود عملکرد سلولی و کاهش احتمال بروز سرطان داشته است. خوردن گوشت ماهی سالمون در درمان و جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه کاملاً مؤثر و کاربردی است.

 

کاهش احتمال بروز اختلالات کم توجهی

بیش فعالی یا اختلال کم توجهی، معمولاً در کودکان بروز کرده و باعث کاهش دقت و تمرکز کودک در یادگیری می‌شود. در این اختلال رفتار کودک به سمت حرکات بیش از حد و نامعمول تغییر می‌کند. اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی، دو نوع از سه نوع اسیدهای چرب امگا ۳ دخیل در درمان اختلالات کم توجهی را در خود دارد. DHA وظیفه توسعه مغز قبل و بعد از زایمان کودک و اسید چرب امگا ۳ EPA وظیفه کنترل خلق و خوی رفتاری کودکان را بر عهده دارد. محققان دریافته‌اند که خوردن ماهی آزاد توسط مادر و کودک می‌تواند احتمال بروز این اختلال را کاهش دهد. همچنین این گوشت در افزایش عملکرد مغز کودکان مبتلا به اوتیسم نیز مؤثر است.

 

منبع مناسب پروتئین

یکی از خواص ماهی سالمون این است که مقادیر زیادی اسیدآمینه و پروتئین در خود دارد. اسیدآمینه‌ها در تولید انواع آنزیم‌ها برای هضم ترکیبات موجود در بدن لازم و ضروری است. از طرفی پروتئین نیز ترکیبی است که باعث افزایش سلامتی بدن و عملکرد بهتر آن می‌گردد. خوردن این دو ماده در کنار هم تضمین کننده سلامتی شما خواهد بود. اسیدآمینه‌ها باعث افزایش عملکرد سلول‌های بدن و افزایش روند چربی سوزی در عضلات می‌شوند. پروتئین‌ها نیز به عنوان عاملی برای استحکام ریشه مو، سلامتی پوست و ناخن عمل می‌کنند.

 

تأمین ویتامین D

یکی از خواص ماهی سالمون این است که گوشت مغذی دارد. در این گوشت علاوه بر پروتئین، اسیدهای چرب و آمینواسیدها انواع ویتامین‌ها وجود دارد. مهم‌ترین ویتامین در میان آن‌ها، ویتامین D است که باعث افزایش قدرت استخوان‌بندی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، کاهش احتمال بروز سرطان‌های خاص و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. اگر شما در عادت‌های روزانه خود دویدن و ورزش کردن را ندارید می‌بایست از منابع غنی ویتامین D استفاده کنید. علاوه بر این اگر دوست دارید که پوست شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید و در برابر تابش اشعه‌های خورشید تا حدودی ایمن بمانید، می‌بایست ماهی آزاد را در سبد غذاهای هفتگی خود قرار دهید.

 

منبع غنی سلنیوم

سلنیوم ماده معدنی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند. یکی از خواص ماهی سالمون این است که منبع خوبی برای دریافت مقادیر زیادی سلنیوم است. خوردن مقادیر کافی از گوشت ماهی آزاد، درصد زیادی از نیاز شما برای سلنیوم را رفع می‌کند. سلنیوم به عنوان یک انتی اکسیدان از بروز سرطان‌های مختلف، اختلال در عملکرد هورمون‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌کند. در بیماری‌هایی به مانند ایدز، کاهش ایمنی بدن موجب مرگ بیمار می‌شود. سلنیوم به عنوان یک انتی اکسیدان نقش مهمی در کاهش التهاب‌های عضلانی نیز بر عهده دارد.

 

سلامتی مو

گوشت ماهی قزل الا غنی از چربی امگا ۳ است. علاوه بر اسید چرب، ویتامین B12 و پروتئین کافی نیز در گوشت ماهی آزاد وجود دارد. این مواد مغذی باعث می‌شوند که سلامتی ریشه موهای شما تضمین شود. مواد مغذی که به آن‌ها اشاره شد، رشد فولیکول را در ریشه مو افزایش می‌دهد و از کم پشت شدن مو و کاهش رشد آن جلوگیری می‌کند. اگر از طعم ماهی آزاد و گوشت آن لذت نمی‌برید می‌توانید مکمل‌های غذایی که حاوی مواد مغذی گوشت ماهی آزاد است استفاده کنید و از داشتن موهای شاداب‌تر لذت ببرید.

 

سلامتی پوست

همان‌طور که روز به روز پیرتر می‌شویم، لکه‌های تیره و خطوط حاصل از گذر عمر روی پوست ما دیده می‌شوند. اگر دوست دارید که پوست سالم و شاداب‌تر در دوران کهن سالی داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم از گوشت ماهی سالمون که دارای ویتامین‌های کافی، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است استفاده کنید. این مواد باعث افزایش عملکرد کلاژن، ملانین و کراتین در پوست می‌شود. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در گوشت ماهی از رشد رادیکال‌های آزاد که باعث بروز چین و چروک روی پوست می‌شود، جلوگیری می‌کند و در واقع یک کرم ضد چروک پوست به حساب می‌آید.