ریزش دیوار “کوچه مازاری‌ها”هیچگونه خسارت جانی نداشته است.

ریزش دیوار “کوچه مازاری‌ها”هیچگونه خسارت جانی نداشته است.

 

علت ریزش دیوار "کوچه مازاری‌ها" در یزد در دست بررسی است

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری یزد گفت: علت ریزش و خرابی بخشی از دیوار کوچه تاریخی مازاری‌ها (گذر فرهنگ و هنر) یزد در دست بررسی است؛ خوشبختانه ریزش دیوار هیچگونه خسارت جانی نداشته است.

“حامد سلطانی” روز چهارشنبه افزود: روز گذشته به دلیل وزش شدید باد، بخشی از دیوار ابتدایی کوچه مازاری‌ها که بر روی یک رستوران سنتی قرار دارد، فرو ریخت.

وی ادامه داد: بستن فضای بالایی این کوچه طبق روالی هر ساله بوده و امسال نیز انجام شده و لذا دلیل خرابی این قسمت در دست بررسی است که آیا به دلیل نصب المان بوده یا دلیل دیگری داشته است.

مدیر روابط عمومی شهرداری یزد گفت: تابلو این رستوران نیز در همین قسمت نصب بوده و لذا دلیل این خرابی توسط کارشناسان شهرداری بررسی می شود که بعد از آن اعلام خواهد شد همچنین این خرابی باعث جراحت یک عابر گردید که به بیمارستان منتقل شد و خسارت یک دستگاه خودرو نیز که مالک آن یزدی است از طرف شهرداری پرداخت می شود.

سلطانی ادامه داد: المان های چتر که در محل کوچه مازاری ها نصب بود توسط عوامل شهرداری در همان روز گذشته جمع آوری گردید .

مدیر روابط عمومی شهرداری یزد گفت: تا صبج امروز چهارشنبه ، هیچگونه گزارش دیگری در مورد تخریب بافت تاریخی و یا تخریب المانهای نوروزی بدلیل باد و توفان گزارش نشده است.

کوچه مازاری‌ها، نامی آشنا برای ساکنان این دیار است و گردشگران بیگانه با پیشه مازاری نیز اگر سفری به یزد داشته باشند، بدون شک در گشت و گذار برای خرید سوغات، مسیرشان به این گذر تاریخی می افتد.

خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد گذرهای فرهنگی است.

تئاتر خیابانی، نمایشگاه هنرهای تجسمی،کتابفروشی و برنامه هایی نظیر نقد کتاب در محل گذر فرهنگی مازاری اجرا می شود؛ کوچه مازاریها مخاطب خود را به سمت آرامشی روحی و روانی هدایت کرده و آنها را به تماشای مغازه و حجره هایی با قدمت بیش ۸۰۰ سال دعوت می کند.

کلمه «مازاری» به‌معنای چرخ‌نورد است؛ ازآنجاکه سنگ آسیاب با حرکت چرخشی حنا را می‌سابد، این نام را بر این کوچه نهادند.

قدم‌زدن در این کوچه، با وجود تغییرات در بافت و ساختار آن، هنوز ما را به گذشته می‌برد؛ روزگاری که مردانی قوی‌بنیه صبحگاهان به سر کار می‌آمدند و تا پاسی از شب با مشقت و بردباری حنا می‌سابیدند و گاهی نیم‌روز گوشه‌ای از کارگاه دور هم جمع شده و چای می‌نوشیدند و گپ و گفت‌وگویی داشتند.

کوچه مازاری ها در خیابان آیت‌الله کاشانی یزد، در مجاورت ورودی به بلوار امام جعفر صادق (ع) و روبه‌روی مسجد اتابکی واقع شده است؛ در ورودی کوچه، نمادی از چهره‌های ماندگار یزد نصب شده که می‌توانید با چهره‌های فاخر تاریخ، هنر، فرهنگ و ادب یزد آشنا شوید، افرادی چون دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن نویسنده و محقق ادبی، وحشی بافقی شاعر، فرخی یزدی شاعر و مشروطه‌خواه، و مهدی آذریزدی نویسنده قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب.