سردرگمی شهروندان یزدی به دلیل ناهماهنگی بین شهرداری و اداره ثبت اسناد
عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: مالکان زمینهای قولنامهای و وکالتی برای دریافت سند و پروانه ساخت و ساز، به دلیل ناهماهنگی بین شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک دچار مشکلات متعدد و سردرگمی میشوند.
به گزارش یزدپرس، نیکونژاد در جلسه با مدیران ادارات اسناد و املاک شهر یزد گفت: زمانی که شهروندان یزدی برای اخذ پروانه ساخت و ساز به شهرداری مراجعه میکنند، شهرداری از آنها سند مالکیت زمین را درخواست کرده و شهروند میتواند با توجه به مالکیت و سند، پروانه ساخت و ساز را دریافت کند.
عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: اما با توجه به اینکه در معاملات و خرید و فروشهای سطح شهر، بخش قابل توجهی از مردم به صورت وکالتی یا قولنامهای زمین را خریداری میکنند و یا به فروش رسانده و سندی در اختیار ندارند، وقتی برای پروانه ساخت و ساز به شهرداری مراجعه میکنند، شهرداری این مالکان را به اداره ثبت ارجاع میدهد.
وی اظهار داشت: اداره ثبت نیز برای تعیین حدود اربعه زمین به مالک توصیه میکند باید ۳۰ درصد ساختمان را بسازد و پس از آگهی ثبتی، سند ملک را در اختیار مالک قرار دهد، این درحالی است که اگر مالک بدون پروانه ساخت و ساز شروع به ساخت همان ۳۰ درصد کند، شهرداری مانع از ادامه کار ساخت و ساز میشود.
نیکونژاد تصریح کرد: در نتیجه مالک بین این دوگانگی دچار سردرگمی و نهایتا مجبور به تخلف میشود و این عدم هماهنگی سبب معرفی مالک به کمیسیون ماده ۱۰۰ معرفی میشود و نه تنها جلوی پیشرفت ساخت و ساز او را میگیرد بلکه جریمه هم باید پرداخت کند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: در این جلسه قرار شد ساز و کاری درنظر گرفته شود که مالک با تنها محصور کردن زمین خود بتواند سند را از اداره ثبت اسناد دریافت کند.
به گفته نیکونژاد، همچنین قرار شد تا ایام دهه فجر، سند املاکی از شهرداری که دارای سند نیستند توسط اداره ثبت اسناد صادر شود.
وی افزود: از اداره ثبت اسناد درخواست شد اطلاعات شناسنامهای املاک سطح شهر نیز با هدف آگاهی از وضعیت و تراکم املاک شهر در اختیار شهرداری قرار گیرد.