«طرح مهارت یار» اجرایی میشود
دهقانی اشکذری با تأکید بر اینکه شیوه آموزش دانشگاهها باید متحول شود، گفت: سال تحصیلی جدید را با رنگ و بوی صنعت آغاز میکنیم.
محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه با خیر مقدم به خبرنگاران و رسانه ایهای استان یزد با یادآوری گذشت یکسال از دریافت حکم مسئولیت خود در دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه در حال تحول و دارای سند پنج ساله تحولآفرینی است که بخشی از آنها را رونمایی میکنیم.
وی ابراز کرد: امسال مهر ۱۴۰۱ و سال تحصیلی جدید را با رنگ و بوی صنعت آغاز میکنیم و پیوند عمیق بنیادی بین دانشگاه و جامعه را داریم همانا دانشگاهی مردمی و مدعی فراگیری مهارت به جوانان هستیم که کشور را متحول خواهند کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد خاطر نشان کرد: شیوه دانشگاهها باید متحول شود و جوانانی را تربیت کنیم که دارای مهارت باشند.
دهقانی اشکذری، مهارت آفرینی را دارای دو محور نرم و سخت عنوان کرد و افزود: در حوزه سخت رشتههای فنی و مهندسی و در حوزه نرم انتقال فرهنگ کسب و کار حرفهای از سوی استاد کار در محیط کار به دانشجویان به شمار میرود.
وی ادامه داد: کار دانشگاه، تربیت دانشجو با روشهای روز دنیاست و هدف ما یک جهش و جریان بزرگ در خصوص جوانان به سمت کارآفرینی خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: در کنار آموزشهای نظری در دانشگاه بین اصناف و صنایع یزد آموزشهای عملی را بسترسازی میکنیم.
دهقانی اشکذری از طرح «مهارت یار» در کارگاههای معین دانشگاه با همکاری بخش صنعت و اصناف خبر داد و گفت: در طرح دانشکده مهارت و کارآفرینی ظرفیتهای مردمی مهارت آموزی را در خدمت دانشگاه قرار میدهددر حالی که تاکنون هیچ دانشگاهی نمیتواند ادعا کند تمام امکانات مهارتی را دارد و گروهی فارغ التحصیلان و استادان بازار و صنعت در کنار دانشجویان خواهند بود.
وی با یادآوری نشستی با نمایندگان ۷۰ اتحادیه اصناف گفت: این پیوند با اصناف تولد دوباره شیوههای آموزشی در محیط جدید و تولد دوباره دانشگاه هست و استادکاران هم در این طرح کد استادی خواهند گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در خصوص طرح جدید دانشگاه آزاد یزد در ورود رشتههای مهارت آموزی و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۱ اظهار داشت: محیط آموزش، محیط واقعی خودش خواهد بود و دانشگاه حذف نخواهد شد بلکه دانشگاه در شبکهسازی فرهیختگان سهیم خواهد بود.
دهقانی اشکذری اضافه کرد: ۵۰ درصد از دروس در محیط کار خواهد بود و تفاوت ما با فنی و حرفهای در این است که دروس مهارتی را در محیط کار اجرا میکنیم و ۱۰۰ رشته مهارتی را اعم از تعمیر آسانسور، آشپزی و … مرتبط با نیازهای کف جامعه به دانشجویان علاقهمند ارائه میدهیم و حتی دانشجویان بورسیه صنعت میشوند.
این مسئول ابراز کرد: جوان از ۱۸ سالگی که در محیط کار قرار بگیرد و لباس کار بپوشد آینده روشنی خواهد داشت، زیرا صنعت دنبال میز نیست بلکه به دنبال اخلاق کسب و کار و به دنبال مهارت است که خودشان باید آموزش دهند.
این مقام دانشگاهی استان یزد تبیین کرد: از مهرماه کارگاههای معینی را شناسایی میکنیم که هم از نظر صلاحیت خود استادکار و هم محیط کار مورد تایید باشند.
وی افزود: کارگاههایی که آموزشها و سرفصلهای ما را بتوانند آموزش دهند شناسایی و برچسب گذاری کرده که دانشجویان را در ترم و کار عملی پذیرش میکنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قانون بیمه دانشجویی سال ۹۷ وی اذعان داشت: هر دانشجو با کمک این بیمه میتواند از ترم اول هزینه خویش فرمایی خود را بدهد و از بدو ورود به دانشگاه برای او سابقه کار خواهد بود، ولی بدون بیمه بیکاری و حوادث است.
دهقانی اشکذری، ادامه داد: برای تقویت این بیمه و اطمینان خاطر کارفرمایان و استادکاران برای پذیرش دانشجویان دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد، بیمه دانشجویی با بیمه حوادث در قراردادی بین دانشجو، صاحب کار و فنی و حرفهای تلفیق میشود.
وی گفت: در طرح مهارت یار، استادیار دانشگاه پشتیبان و ناظر دانشجو بر قرارداد و همکاری خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، از نشستی در ستاد امور جوانان یزد با امضای تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد یزد، استاندار، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل صمت، فنی و حرفه ای، امور مالیاتی، تامین اجتماعی، شورای مهارت استان، دارایی، میراث فرهنگی و رئیس اصناف دانشگاه آزاد یزد خبر داد و گفت: تا با این پشتوانه، دیگر اصناف و صنعت از پذیرش دانشجوی متخصص نگران نباشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد، از گام بعدی دانشگاه با حمایت نمایندگان مجلس برای حل مشکل دانشجویان دانشکده مهارت و کارآفرینی خبر داد و افزود: دانشجویان این دانشگاه در محیط کار واقعی استعداد خود را میشناسد.
وی، یکی دیگر از مزیتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی را تربیت دانشجو زیر نظر استاد کار در محیط مهارت نرم با یادگیری اخلاق، تکریم و شاگرد پروری در کف کارگاه واقعی برشمرد.