پدیده «فرار نخبگان» از آسیب های اجتماعی یزد است

پدیده «فرار نخبگان» از آسیب های اجتماعی یزد است

فرماندار یزد یکی از آسیب‌ها را فرار نخبگان از شهر یزد عنوان کرد و گفت: استان یزد بیش از ۲ دهه در کنکور رتبه اول را دارد و استان نخبه پروری است ولی با توجه به نوع اقتصاد یزد نخبه های بومی را از دست داده‌ایم.

به گزارش یزدپرس، سید محمد رضا مدرسی، در خصوص اولویت برنامه های فرمانداری یزد اظهار کرد: اولویت برنامه های فرمانداری به دو دسته تقسیم بندی می شود ابتدا برنامه های ذاتی فرمانداری که در جایگاه حقوقی خود برای مردم است و اولویت دیگر شامل سیاست‌های کلی دولت و اجرای برنامه های مقام عالی استان است.

وی افزود: آنچه در سفر رییس جمهور به استان یزد به طور ویژه اعتبار دریافت کرد موضوع گردشگری استان به ویژه شهرستان یزد به لحاظ داشتن بافت تاریخی ثبت جهانی، است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

مدرسی از یزد به عنوان حلقه پنجگانه گردشگری کشور، نام برد و تصریح کرد: رسیدگی به این موضوع مورد تاکید استان است و ما زیرساخت ها را باید در شهرستان برای رونق گردشگری ایجاد کنیم.

وی در ادامه به یکی از چالش های مهم شهرستان یزد پرداخت و گفت: مهاجرت به شهرستان یزد چالش مهمی است که افزایش جمعیت اعم از غیر بومی ایرانی و غیر بومی اتباع را رقم زده است.

فرماندار یزد ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تغییر فرهنگ در یزد، گفت: یزد در بازه زمانی کم، از نظر فرهنگی دستخوش تغییر شده و این موجب پدید آمدن آسیب های اجتماعی شده است.

وی یکی از آسیب‌ها را فرار نخبگان از شهر یزد عنوان کرد و افزود: استان یزد بیش از ۲ دهه در کنکور رتبه اول را دارد لذا یزد استان نخبه پروری است ولی با توجه به نوع اقتصاد یزد که “های تک” نبوده نخبه های بومی را از دست دادیم و نیروی کار یدی را از اقصی نقاط کشور جذب کرده است که با فرهنگ یزد آشنا نیستند.

محمد رضا مدرسی در ادامه برنامه جامع یزد نوین اشاره کرد و یادآور شد: برنامه یزد نوین در حال بررسی برش شهرستان ها است که در این خصوص کارخانه دانش بنیان درخشان در شهرستان یزد را افتتاح کردیم تا به سمت اقتصاد علم محور پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: در فضایی که برای استقرار شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده اولویت با شرکت های بومی است ولی شرکت های دانش بنیان غیر بومی هم پذیرفته می شوند با این چشم انداز که یزد در طول زمان به خواستگاه علوم دانش بنیان و اقتصاد علم محور تبدیل شود و بتوانیم نخبگان و تحصیلکردگان ‌را به کار بگیریم.