مهمترین اولویت ها و برنامه های دولت

مهمترین اولویت ها و برنامه های دولت


مهمترین اولویت ها و برنامه های دولت چه باید باشد و چگونه می توان آنرا محقق کرد ؟ به طور کلی واقع گرایی در نظام حکمرانی یکی از مولفه های مهم برای جلب اعتماد و کسب رضایت عمومی است . بر این اساس شاید بازنگری برخی سیاست ها مورد نیاز مبرم و اصلی کشور است ضروری بوده و بوسیله آن دولت قادر به تامین منافع ملی کشورخواهد بود . به طور کلی می توان سه اولویت مهم دولت در سال ۱۴۰۱ را مورد توجه قرارداد :
افق گشایی در روابط بین المللی کشور بخصوص رفع تحریم ها و تنش زدایی روابط با قدرت های بین المللی بویژه از منظر توسعه گرایی اقتصادی را می توان از از اولویت های دولت در سال آینده برشمرد چراکه مردم ایران بدرستی چشم انتظار گشایش های بین المللی هستند. از سوی دیگر هنجار پذیری و آرام سازی تحرکات بین المللی ایران به صورت فعال سازی دیپلماسی منطقه ای ، بستر مناسبی را برای ترمیم روابط با همسایگان ایجاد خواهد کرد . از سوی دیگر واقعیت این است که گفتمان اخیر دولت در خصوص دیپلماسی متوازن از همان ابتدا بدلیل عدم شناسایی درست موانع موجود ، واقع بینانه نبوده و تاکنون دستاورد ملموسی به همراه نداشته است.
دومین اولویت را میتوان برای بهسازی سیاستگذاری های مرتبط با زندگی فردی و جمعی ایرانیان قائل شد .کاهش دخالت دولت در زندگی خصوصی ، احترام به آزادی های فردی ، حقوق زنان و اقلیت های فکری و به رسمیت شناختن جایگاه واقعی مردم در تعیین سرنوشت از جمله اقداماتی است که دولت می تواند در عرصه عمومی دنبال نماید . البته سیاست زدگی و در عین حال بی تفاوتی سیاسی پدیده نوظهور در جامعه ایرانی است که نیازمند ترمیم است .
اولویت سوم قاعدتا ایجاد چشم انداز مثبت و بهبود معیشت و رشد اقتصادی است که سرانجام لایحه بودجه ۱۴۰۱ بخشی ازین چشم انداز را رقم خواهد زد . هدف گذاری و تحقق رشد اقتصادی ٨ درصدی با تردیدهای زیادی مواجه است . مهار تورم و برقراری عدالت در پرداخت ها از جمله اهداف مطرح شده برای سال آتی است ، برخی صاحبنظران هم از اهمیت راهبردی جهت گیری های برنامه هفتم توسعه سخن می گویند اما بررسی تاریخی برنامه های توسعه ای بعد از انقلاب نشان می دهد نمی توان جایگاه و اولویت بالایی برای این قبیل برنامه ها که با نگاه متمرکز و غیر مشارکتی نوشه می شوند ، قائل بود . نکته مهم اینجاست که متاسفانه کانون های تصمیم گیری و اثربخشی توسعه پراکنده شده و برایند واحدی ندارند که میتوان همسو سازی و هم افزایی این کانون ها را از اولویت های اقتصادی و توسعه ای دانست