هر ۹ روز یک وقف جدید در استان یزد ثبت می‌شود

هر ۹ روز یک وقف جدید در استان یزد ثبت می‌شود

مدیرکل اوقاف و امورخیریه یزد از ثبت ۱۹۸ مورد وقف طی سال جاری در استان خبرداد و گفت: به طور متوسط هر ۹ روز یک وقف جدید در استان به ثبت می‌رسد.

به گزارش یزدپرس، حجت الاسلام حسین زارع زاده با بیان اینکه ۷۴ درصد موقوفات استان در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: مساحت موقوفات استان به نسبت برخی استان ها پایین است به گونه‌ای که ۳۴ درصد موقوفات کمتر از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای دریافت اسناد مالکیت موقوفه‌های استان اظهار داشت: در یکسال گذشته ۶۳۳ جلد سند اولیه برای موقوفه ها دریافت شده و ۵۱۷ جلد سندهای دفترچه ای نیز به سند تک برگ تبدیل شده است که از این نظر یزد رتبه چهارم کشور را دارد.

زارع زاده اختصاص اعتبار مشخص برای سند دار کردن موقوفات در جریان سفر رئیس جمهور به استان را از رویدادهای مهم حوزه وقف استان عنوان کرد و یادآور شد: زمینه دو میلیارد تومان جذب شده است و در ۶ ماهه اول امسال ۴۲۶ سند اولیه دریافت و ۳۷۰ جلد سند نیز تعویض شده است، این تعداد در سال های گذشته جمعا ۶۵۰ جلد سند بوده که برای امسال برآورد می شود، یک هزار و ۷۰۰ جلد سند مالکیت برای موقوفات تا پایان سال دریافت شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در ارتباط با جمع آوری اسناد وقفی نیز گفت: بخشی از وقف نامه ها در منازل و نزد مردم نگهداری می شود و به هر علتی تحویل اوقاف نشده است، لذا در این زمینه ۲ آسیب وجود دارد که اولا ممکن است این سندها که برخی جزو آثار تاریخی و ارزشمند از حیث سند است به دلیل نگهداری در شرایط غیراستاندارد، ممکن است که از بین بروند و همچنین این اسناد، به دلیل وقفی بودن در جایی ثبت نمی شود و لذا با از بین رفتن سند، ممکن است ملک از وقفیت خارج شود.

زارع زاده با بیان اینکه در تیرماه امسال ۱۹۹ برگ اصل و روتوش وقف نامه ها برای نگهداری به سازمان اوقاف ارسال شده است، افزود: هم اکنون ۳۶۰ پرونده در این زمینه در جریان است و هر چند تلاش می شود تا بدون تشکیل پرونده و از طریق دوستانه حل و فصل شود اما در پاره ای از موارد ناچار به تشکیل پرونده می شویم که حدود ۱۵ درصد پرونده ها در خصوص اثبات وقفیت است.

وی ادامه داد: موقوفات ثبت نشده متعددی در مناطق روستایی استان وجود دارد به همین منظور طرح شناسایی موقوفه ها به صورت روستا به روستا در برخی شهرستان ها مثل اشکذر آغاز شده و در یک سال اخیر ۶۷ موقوفه انتفاعی و ۷۴ موقوفه منفعتی شناسایی شده است.