کشف پرونده کلاهبرداری پیامک جعلی

عودت وجه ۲۰۰ میلیون ریالی کلاهبرداری سامانه ثنا

رئیس پلیس فتا استان یزد از کشف پرونده کلاهبرداری پیامک جعلی (ابلاغیه الکترونیکی یا سامانه ثنا) و عودت مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به حساب شاکی توسط کارشناسان پلیس فتا این استان، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، سرهنگ مرتضی ابوطالبی گفت: با پیگیری تخصصی کارآگاهان سایبری، شخصی ناشناس بصورت حرفه‌ای اقدام به طراحی سایت و لینک جعلی سامانه ثنا و ابلاغ قضایی می‌نمود، شناسایی و مبلغ کلاهبرداری شده به حساب شاکی عودت داده شد.
این مقام مسئول ادامه داد: برابر اظهارات شاکیان و بررسی‌های فنی معلوم شد فرد کلاهبردار با ارسال پیامک حاوی یک لینک آلوده به بدافزار، تحت عنوان «سامانه ثنا» افراد را ترغیب به کلیک بر لینک جعلی و مشاهده ابلاغیه خود در ازای واریز وجوه اندک کرده و از این طریق به تمامی پیامک‌های کاربران دسترسی پیدا کرده و با دریافت اطلاعات و رمز کارت‌های بانکی آنها، اقدام به فیشینگ و تخلیه حساب قربانیان می‌نمودند.
سرهنگ ابوطالبی افزود: پس از اخذ اظهارات شاکی با بررسی‌های فنی و شیوه شگرد‌های خاص پلیسی متهم شناسایی و حساب مقصد بلافاصله مسدود و مبلغ سرقت شده به حساب شاکی عودت داده شد.
این مقام انتظامی هشدار داد: هیچ سازمان رسمی و حاکمیتی از شماره‌های شخصی، پیامک ابلاغیه الکترونیکی یا سامانه ثنا، برای مردم ارسال نمی‌کند لذا هموطنان در صورت دریافت چنین پیامک‌هایی، به هیچ عنوان روی لینک ارسال شده، کلیک نکنند.
رئیس پلیس فتا استان یزد خاطرنشان کرد: درصورتی که با چنین مواردی برخورد کردند موضوع را سریعاً از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir ویا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس و با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند.