گردهمایی مدیریت اسناد ملی یزد با مسئولین و رابطین اسناد شهرستان میبد

گردهمایی مدیریت اسناد ملی یزد با مسئولین و رابطین اسناد شهرستان میبد

به همت فرمانداری میبد گردهمایی آموزشی مدیریت اسناد با مسئولین دستگاه ها و رابطین اسناد شهرستان میبد برگزار و پیرامون تعیین تکلیف و ساماندهی اسناد و مدارک مطالبی مطرح شد .
سعید زارع مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملّی استان در این نشست ، سازمان اسناد و کتابخانه ملی را سازمان هویتی، تاریخی و تمدن ساز خواند و گفت : وظیفه داریم در راستای توسعه فرهنگی ، هویت ملی و میهنی ، حفظ و صیانت از اسناد و مدارک را که گنجینه آثار مکتوب با اقناسازی مردم غنی کنیم .
وی با بیان اینکه با اطلاع رسانی خوب بین آحاد مردم و مسئولین و انتقال اسناد به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ، اتفاق شایسته ایی رقم خواهد خورد افزود : امروز به جهت بی توجهی درحوزه اسناد با بخش زیادی از اسنادی روبرو هستیم که از بین رفته و یا به صورت غیر مجاز امحاء شده است درحالی که گاهی حفظ یک سند، هویت و اصالتی را مشخص و معمای از روزگار را تعیین می کند.
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد کلیه سند، اوراق ، مراسلات ، دفاتر ، پرونده ها ف عکس ، نقشه ها ، کلیشه ها، فیلم ها ، میکروفیلم ها ، نمودارها ، نوارهای ضبط صوت که میلیون ها برگ از آنها در دست مردم است و یا کتاب های نادر ، کتاب خطی، سنگی، قول نامه ها ، قباله های قدیمی ، سند های ازدواج ، اجیر نامه ها و مبایه نامه ها را از جمله این اسناد ارزشمند عنوان کرد و گفت : این اسناد را یا خانواده ها نیاز ندارند و یا سند ارزشمند برایشان است که درکمیسیون قیمت گذاری و منتقل می شود و یا به صورت امانی در اختیار مرکز اسناد قرار می گیرد تا از نابودی آن جلوگیری و در آرشیو ملی جای بگیرد.
زارع اظهارداشت : امروز به حمدالله در شهر جهانی یزد بیش از ۸ میلیون برگ سند را حفظ و نگه داری می کنیم که البته این میزان درمقایسه با کشورهای توسعه یافته قابل توجه نیست اما می توانیم با اطلاع رسانی و مردمی سازی و انتقال اسناد به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ، روز به روز جایگاه اصلی را در حفظ و صیانت از اسناد و آثار مکتوب را افزایش دهیم .
وی تصریح کرد : از مردم یزد و فرهیتخگان استان انتظار داریم که درحوزه حفظ اسناد یک دغدغه خاطر بیشتری را داشته باشند تا اسناد ما سر ازکشورهای دیگر در نیاورد و روز به روز به این گنجینه داخلی سازمان اسناد و آرشیو ملی مان اهمیت و برغنای این مجموعه بیافزاییم .
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان گفت : اسنادی که درخانه هاست آینده تمام نمای هویت ، فرهنگ و اصالت ماست و باید با مردمی سازی و تعامل و ارتباط موثر با سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جهت انتقال اسنادی که در دست مردم است ؛ آرشیو ملی ، نظام و کشور و استان یزد را ارتقاء ببخشیم .