مافیای گردشگری سلامت را دریابید
مجلس، دولت و بخش خصوصی مثلث تحقق گردشگری سلامت در یزد شدند
گردشگری سلامت در نشست شورای توسعه گردشگری استان یزد که با حضور مدیران بخش خصوصی، دولتی و نائیب رییس کمیسیون بهداشت مجلس برگزار شد، به سمت تدوین مدلی اجرایی پیش رفت و نماینده کمیسیون بهداشت مجلس گفت: به عرض وزیر برسانید کمیسیون بهداشت و تلفیق در اختیار گردشگری است.
گردشگری سلامت ظرفیتی است که یزد هم مانند چند استان کشور از آن بهرهمند است اما بهرهبرداری درستی از این ظرفیت تاکنون نداشتهایم، این مقوله زمانی مورد تایید است که زیرساختهای آن نه تنها ایجاد نشده بلکه برای آن برنامهریزی جامع و مدونی صورت نگرفته است و صرفا در حوزه پزشکی شاهد نیروهای متخصص و ظرفیتهای قابل توجهی بودهایم.
گذشته از این که ظرفیت گردشگری سلامت صرفا از جنبه برندسازی برای یزد مورد توجه بوده و زنجیره آن کامل نشده است، آسیبهای ناشی از این واژه بیشتر از سایر مزیتهای نسبی آن مشمول جامعه محلی شده است.
مهمترین آسیبی که در این خصوص به وجود آمد، پدیدار شدن قارچ گونه خانههای مسافر بوده است، خانههای مسافر در حالی در اطراف زیرساختهای درمانی مانند بیمارستانها شکل گرفتند که هتلها و زیرساختهای مجاز گردشگری از مزیت مسافران درمانی بی بهره ماندند.
کوتاهی در برخورد با خانههای مسافر غیرمجاز
احمدرضا موحد، رییس دفاتر خدمات مسافرتی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی نیز باید مطالبه کنند و شان و شخصیت و هویت خود را از بند و بساط خانههای غیرمجاز مسافر نجات دهند، با خطاب قرار دادن متولیان امر خصوصا اداره کل اماکن استان گفت: پس چرا اماکن استان و متولیانی که با زیرساختهای غیرمجاز باید برخورد کنند در برخورد با خانههای مسافر کوتاهی میکنند؟
اینها صحبت هایی است که در حوالی یک نشست تخصصی مطرح شد آغاز آن با جامعه تخصصی پزشکی بود و توضیحاتی در خصوص تعداد بیمارستانها، نیروهای متخصص و اورژانسهای خصوصی ارائه شد که همگی ظرفیتهای انسانی و زیرساختی حوزه درمان در این نوع گردشگری بودند و توضیحات متولیان دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس استان ادله کاملی بر وجود نیمه موثر گردشگری سلامت در قالب زیرساختهای درمانی بود.
حمل و نقل ریلی سهم بیشتری از بار دارد تا مسافران سلامت
اما گردشگری گلایههای زیادی داشت چه در حوزه دولتی و چه در بخش خصوصی گلایهها از این قرار بود که عدم هماهنگی بین بخشی و عدم حمایت های دولتی موجب شده تا گردشگری سلامت محقق نشود.
مهدی رجاییفر، نائب رییس دفاتر خدمات مسافرتی هم به عدم تامین زیرساختهای ریلی اشاره کرد و گفت: سهم بار از سهم مسافران یزد در حوزه حمل و نقل ریلی بیشتر است! چظور انتظار میرود که بتوانیم گردشگری های متعدد به خصوص سلامت را داشته باشیم؟
وی نیز با گلایه از این که مسیرهای پر ظرفیت مانند زاهدان به یزد نیز از حمل و نقل ریلی بیبهرهاند، به لزوم برنامه ریزی برای این مسیر اشاره کرد.
گلایهها از عدم هماهنگی هاو عدم مدیریت ها ادامه داشت و مطالبات به سمت مجلس و دولت سوق یافت، اما قبل از آن که به صحبت های متولیان این دو بخش بپردازیم باید از گردشگری سلامت بدانیم.
گردشگری سلامت که جزو ظرفیتهای بسیار ارزشمند یزد محسوب میشود هنوز انطور که باید و شاید توسعه نیافته است و صرفا سفرهای درمانی اتفاق میفتد، اما چرا؟
مدتهاست که طرحهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به گردشگری سلامت مرتبط میشود متوقف شده یا با سرعت و روندی بسیار کند پیش میرود.
از این قبیل طرحها در یزد به وفور یافت میشود از طرحهای کلان تا خردتر متوقف هستند و زیرساختهای گردشگری هم بدون برنامه و صرفا به صورت انفرادی از سوی برخی از سرمایه گذاران پیش میروند.
مافیای گردشگری سلامت را دریابید
هدف از سفر به یزد کادر درمانی متخصص و توانمند و همچنین ارزان بودن خدمات پزشکی و درمان در یزد نسبت به سایر کشورها و حتی استانهاست و همین موجب میشود تا جمعیت قابل توجهی با وجود کمبودهای متعدد به یزد سفر کنند و از خدمات درمانی این شهر استفاده کنند اما برخی از حاضران مانند
اصغر نبیل نائب رییس جامعه هتلداران یزد با بیان این که یزد برخلاف تصور ارزان قیمت نیست و برخی از استانها مانند استان فارس از یزد هم ارزانتر هستند، اظهار کرد: توسعه گردشگری سلامت به صورت مافیایی در برخی از استانها اتفاق افتاده است و باید حواسمان باشد که این اتفاق در یزد نیفتد.
وی البته گردشگری سلامت را با گردشگری پزشکی گه اکنون در یزد اتفاق میفتد، کتفاوت دانست و گفت: گردشگری پزشکی صرفا سفر برای درمان است اما در گردشگری سلامت پیشگیری، ریلکس کردن و … نیز در کنار درمان اتفاق میفتد.
ظرفیت کمیسیون بهداشت و تلفیق در اختیار گردشگری
به دنبال این سخنان، دکتر سید جلیل میرمحمدی نائیب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نکته مهمی اشاره کرد، گلایههای مربوط به عدم برنامه ریزی و هماهنگی در این حوزه را این گونه یاد کرد که؛ سال ۹۸ به دنبال پیگیری از وزیر وقت، برنامه جامعی تدوین شد و به دنبال ان نیز تفاهم نامه جامعی بین وزارت میراث و وزارت بهداشت به انعقاد درامد اما ایا این تفاهم نامه اتفاق افتاده و اجرایی شده است؟
وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت باید از ظرفیت کمیسیونهای تلفیق و بهداشت استفاده کنند، اظهار کرد: دو سالی است که از عضو کمیسیون تلفیق هستم و اراده ای برای استفاده از این ظرفیت ها ندیده ام از طرفی برای تقویت این موضوع لازم است که برنامه را ارائه کنید تا ما بتوانیم برای این برنامه اعتبار بگذاریم.میرمحمدی به چالشهای متعدد اگردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: من به این چالشها ورود نمیکنم اما میدانم که چرا یزد میتواند در این صنعت در ابعاد ملی و بین المللی موفق شود، ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت های این حوزه علاوه بر سرمایه گذاران خوب را میتوانیم ادلهای بر این موفقیت بدانیم.
لزوم استخراج برش استانی برنامه گردشگری سلامت وزارت میراث
مهران فاطمی در وهله اول با تاکید بر این که برگزاری نشست های حوزه گردشگری به خصوص نشست های تخصصی این حوزه بدون تداوم مثمر ثمر نیست، تاکید کرد: هر هفته یک شنبهها باید نشست شورای توسعه گردشگری استان برگزار شود تا بتوانیم زودتر به نتیجه برسیم و برنامه ها را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه در این جلسه صرفا صورت مسئله شد، گفت: من مدل عملیاتی میخواهم مدلی که بتواند اجرایی شود و گردشگری سلامت به دنبال آن محقق شود.
استاندار یزد هب ساخت شهرک سلامت توسط سرمایه گذار اشاره کرد و گفت: شهرک سلامت که در صحبت ها و مطالبات نیز مطرح شده، در حال ساخت است و قرار است با ایجاد این شهرک و تامین مزیت های ان، از ترافیک داخلی نیز بکاهیم و مشکلات این حوزه را در شهر کاهش دهیم.
فاطمی با بیان اینکه برنامه تدوین شده سال ۹۸ وزارت میراث فرهنگی باید استخراج شود، گفت: به دنبال استخراج این برنامه، برش استانی برنامه گردشگری سلامت وزارت میراث هستیم.
وی با تاکید بر اینکه هزینه های قابل قبول مالیاتی برای تبلیغ صنعت گردشگری استفاده شود، گفت: مجموعه هایی که میتوانند در این زمینه هزینه کنند، هزینه ها را جزو هزینه های مالیاتی شان محسوب می کنیم چرا که گردشگری در حوزه تبلیغات ضعیف است و هنوز به تراز سطح بین المللی و ملی نرسیده است و ما باید برای آن، از آن ظرفیت قانونی موجود استفاده کنیم.