تامین «نان» غم عشایر استان یزد را شدت بخشید

تامین «نان» غم عشایر استان یزد را شدت بخشید

رئیس اداره امور عشایر استان یزد گفت: متاسفانه بعد از حذف ارز ترجیحی و آزاد سازی قیمت آرد، هیچگونه سهمیه آردی به عشایر استان هنوز تعلق نگرفته که این موضوع مشکلات بسیار زیادی را برای عشایر به وجود آورده است.

به گزارش یزدپرس، جواد شمس که به مناسبت روز عشایر و روستا در جمع اصحاب رسانه استان حاضر شده بود اظهار داشت: عشایر قشری زحمت کش و بدون توقع هستند که نقش مهم و پررنگی را در اقتصاد و امنیت غذایی کشور ایفا می کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه بعد از حذف ارز ترجیحی و آزاد سازی قیمت آرد، هیچگونه سهمیه آردی به عشایر استان هنوز تعلق نگرفته است.
شمس تصریح کرد: به علت نبود سامانه مشخص هیچ گونه سهمیه آردی برای عشایر استان تعلق نگرفته که این موضوع مشکلات بسیار زیادی را برای عشایر به وجود آورده است به نحوی که آنها برای تامین نان خود مجبور به پیمودن مسافتی طولانی در راه های بسیار خراب هستند تا بتوانند نان خود را تامین کنند.
وی افزود: رفت و آمد های متعدد در راه های دسترسی دارای مشکل، احتمال وقوع حادثه را برای آنها افزایش داده است.

رئیس اداره امور عشایر استان یزد گفت: سطح استان حدود ۱۵۰۰ کیلومتر راه عشایری وجود دارد که متاسفانه در سیل اخیر دچار خسارت های فراوانی شد و علیرغم گذشت حدود ۳ ماه از وقوع سیل این راه ها به علت عدم تامین اعتبار ترمیم و بهسازی نشده است.
وی یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد عشایر استان فاقد هرگونه بیمه می باشند و برخی از بیمه هایی که وجود دارد از لحاظ درمانی امکانات مناسبی ارائه نمی دهد و به همین دلیل مورد استقبال قرار نگرفته است.
جواد شمس اظهار کرد: در شرایطی که عشایری استان با ۱۴۲۳ خانوار کمتر از یک درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند اما حداقل ۲۰ درصد گوشت قرمز تولیدی استان توسط این قشر زحمت کش تولید و در سطح استان عرضه می شود.
وی اضافه کرد: عشایر استان براساس آمار ثبت شده دارای حدود ۲۵۰هزار راس دام سبک و حدود ۵۰۰ نفر شتر هستند که باعث شده این خانوارها، سالیانه حدود ۳هزار و ۵۰۰تن گوشت قرمز استان را تامین کنند.
رئیس اداره امور عشایر استان یزد گفت: عشایر ساکن در باغ معدن شهرستان خاتم که حدود۲۵خانوار هستند دارای ظرفیت بسیار فراوانی هستند اما در زمینه تامین آب پایدار دچار مشکلاتی می باشند.
وی افزود: درهمین زمینه خط لوله تامین آب برای آنها پیش بینی که تکمیل حدود ۳هزار متر این مسیر نیازمند ۲میلیارد تومان اعتبار است که اگر این اتفاق به وقوع بپیونند شاهد شکوفایی و رشد عشایر این منطقه خواهیم بود.
شمس در پایان خاطرنشان کرد: عشایر قشری بدون هیاهو و سروصداهای بیهوده هستند که جز ضعیف ترین قشرهای کشور محسوب می شوند اما جز کارامدترین اقشار کشور محسوب می شوند.