یادداشت انتقادی فعال رسانه‌ای استان در خصوص اداره ارشاد زارچ

یادداشت انتقادی فعال رسانه‌ای استان در خصوص اداره ارشاد زارچ

حمید رضا پورانتظاری فعال فرهنگی و رسانه‌ای استان در یادداشتی که در اختیار یزدپرس قرار داد خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد نوشت: «رئیس را مستقیما خودتان برکنار کردید انتصاب سرپرست را به معاون سپردید در حوزه کاری و طول مدیریتتان؛ زارچ ارزش یکبار آمدن هم نداشت!؟

برسد به دست احسان عابدی مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد یزد

ماه‌ها از بلاتکلیفی اداره ارشاد زارچ در نداشتن رئیس گذشت و حالا به حول و قوه الهی با تلاش مسئولین زارچ و با حضور مجتبی طیب سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دیگر مسئولین زارچ در چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش زارچ یکی از کارمندان بخشداری بعنوان سرپرست برای اداره مذکور انتخاب شد اما آنچه که تا به امروز آنطور که باید و شاید در فرهنگ و ارشاد زارچ وجود نداشته؛ عملکردی است که بتواند متولیان فرهنگی را پا به کار و جذب کند!؟
جناب آقای عابدی خوب است بدانید زارچ سالهاست با امیدی مضاعف؛ تقلای  بسیار و تلاشی روز افزون خواهان شهرستان شدن است اما از ظاهر امر پیداست برخی مسئولان استان نه تنها هیچگونه دلسوزی بر این امر نداشته بلکه گاها در انجام وظایف خویش نیز اهمال ورزیده اند!؟
چرا که بخش زارچ در بیشتر زمینه ها در حال پسرفت است از بسته شدن برخی نمایندگی ادارات و کند شدن عملکردها تا پروژه های در راه مانده و مواردی که بواسطه آنها می‌شود بر کند شدن موضوع ارتقاء صحه گذاشت.
از طرفی اگر واقع بینانه به وظایف ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهی بیاندازیم واقعا متوجه می شویم که چه اداره پر کار و سیاست گذار و برنامه ریز در حوزه فرهنگ کشور می تواند باشد .
تشکیلات زیر مجموعه ارشاد اهم از انجمن های ادبی ؛ خوشنویسی ؛ موسیقی ؛ نمایشی ؛ قرآنی و ….
و حضور نماینده ارشاد در شوراهای فرهنگ عمومی و ….
خود نشان از بزرگی فعالیت این اداره است اما متاسفانه در بخش زارچ در حوزه فرهنگ و هنر شرایط مطلوب و رو به رشدی رو شاهد نیستیم و بود و نبود ارشاد تاکنون از نظر برخی و بعضی  فرقی نداشته است و حالا پس از گذشت ماه‌ها از نبود رئیس در این اداره؛ با انتخاب سرپرست خواهانیم تلنگری بر عملکردها خورده و امیدواری در این زمینه ایجاد شود چرا که در زیر مجموعه های اداره فرهنگ و ارشاد زارچ کم و کاستی به وفور دیده میشود.
در حوزه خبرنگاری بی سروسامانیم
در حوزه رسانه و مطبوعات بی پشتوانه هستیم
در حوزه ادبی شاهد فعالیت موسسات غیر دولتی هستیم و ردی از ارشاد نیست
در حوزه خوشنویسی دریغ از تشکیل یک کلاس در منطقه
در حوزه موسیقی دریغ از یک آموزشگاه مجوز دار به طوری که جمعیت قابل توجهی از نوجوانان و جوانان شهر به شهرهای همجوار مراجعه می کنند و آنقدر در این حوزه کار نشده که برگزاری کلاس دف و تنبک در منطقه نیز طرف دار مسئولی ندارد. در حوزه فیلم کوتاه با وجود اینکه در جشنواره ها برگزیدگان بین المللی داریم دریغ از یک دورهمی و هم اندیشی
در حوزه امور قرآنی که به جز فعالیت یک یا دو موسسه فرهنگی قرآنی چیز دیگری ندیده ایم .
در برگزاری شورای فرهنگ عمومی که اهمیت آن کمتر از سایر شوراها نیست و نباید تبادل نظر را در این شورا دست کم گرفت چرا که دستگاه های اجرایی ملزم به اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی هستند ؛ می بینیم دستور جلسات در حوزه هفته های دفاع مقدس ؛ بسیج و دهه های کرامت و امثالهم خلاصه شده است و کارایی اصلی خود را از دست داده است .
در حوزه صندوق اعتباری هنرمندان که بسیار هنرمندان ما می توانند از آن استفاده های مادی ببرند شاید یک بار هم اطلاع رسانی نشده است .
در حوزه کانون های مساجد که در زمان هایی برترین کانون های مساجد استان ؛ مساجد زارچ بودند به نظرتان الان چه جایگاهی داریم؟
در نهایت در دوره اخیر یکی از ضعیف ترین دوره های کاری اداره ارشاد زارچ رقم خورد و این دوره سپری شد و شاید بتوان گفت که عمده ترین برنامه های فرهنگی و هنری و قرانی بخش توسط شهرداری ؛ دهیاری و بخشداری برگزار یا حمایت شده و اداره ارشاد یا حضور نداشته یا عملکردی ضعیف داشته است.
ختم کلام اینکه جناب آقای عابدی در بالاترین نقطه ریشه یابی عدم کارایی فعالیت اداره ارشاد زارچ یه مقدار هم بستگی به اعتبارات تخصیص یافته دارد چرا که با دستان خالی کاری از پیش نخواهد رفت. 
  فلذا در اولویت قرار دادن اصلاح چارت تشکیلاتی اداره زارچ و سپس تفکیک و مشخص بودن اعتبارهای حوزه فرهنگی سهم زارچ در بودجه اداره ارشاد شهرستان یزد و در نهایت با توجه به انتخاب سرپرست در این حوزه بکار گیری مدیری توانا و مدبر و بومی جهت این اداره پیشنهاد می گردد و پر واضح هست که خدای ناکرده تعطیلی این اداره در ادامه تعطیلی نمایندگی های اوقاف ؛ سازمان تبلیغات و …..

برگی به دفتر عدم کفایت بعضی از  مدیران بخش و استان اضافه خواهد نمود. و امیدواریم در این جهت که خواهانید از هنرمندان و مخاطبان ارشاد حمایت بیشتری نمایید در این موضوع اهتمام بیشتری نمایید.»