پشت پرده لغو سفر رئیس‌جمهور به یزد چه بود؟

پشت پرده لغو سفر رئیس‌جمهور به یزد چه بود؟

طی روزها و هفته‌های اخیر تبلیغات فراوان در یزد مبنی بر سفر رئیس جمهور دیده شد اما سفر ابراهیم رئیسی چرا و توسط چه کسی لغو شد.

به گزارش یزدپرس به نقل از روزنامه بشارت یزد، در این زمینه گزارشهای موثق حاکی است دولت درخواست استاندار یزد برای تامین مالی آب از محل درآمد معادن این استان معدن خیز را رد کرد و استاندار یزد هم سفر رئیسی بدون افتتاح طرح آبرسانی به یزد را ضروری ندانسته و به عنوان میزبان دعوت را پس گرفت.سفری که برای آن تبلیغات و برنامه ریزی های زیادی صورت گرفته بود.

مخالفت وزارت صمت و ایمیدرو با واگذاری دو معدن برای طرح انتقال آب به یزد و تامین تنها ۸۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای کلان معادن در دومین استان معدنی کشور برای حل بحران آب که به فرموده مقام معظم رهبری مسئله اصلی یزد است، جای تحمل دارد.

انتقال آب دریای عمان به یزد یا تحقق یکی از آرزوهای بزرگ مردم استان قرار بود دستاورد مهم سفر ابراهیم رئیسی به یزد باشد.

هرچند دولت اعلام کردند که به خاطر مشغله کاری رئیس‌جمهور این سفر لغو شده اما مگر می‌شود دفتر رئیس جمهور از برنامه‌‌های کاری وی در روز پنجشنبه مطلع نبوده و ناگهان به خاطر مشغله این سفر را لغو کند.

آن هم در حالی که چند روز پیش سفر رئیسی به یزد قطعی شده بود و اعلام عمومی گردیده و حتی زمانبندی سفر با منتشر شد و از خبرنگاران نیز دعوت به عمل آمد.

از آنجا که واگذاری دو معدن تا کنون تنها راه عملیاتی شدن طرح انتقال آب دریای عمان به یزد عنوان شده پروژه‌ای که به گفته استاندار یزد ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه می خواهد با واگذاری دو معدن چاه گز و شیطور ۸۶ هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز تامین می‌شود.

مشخص نیست چرا وزارت صمت شرکت ایمیدرو با واگذاری این معدن مخالفت کرد و چرا مقابل دولت ایستاده اند و خواستار حذف افتتاح طرح انتقال آب به استان از سفر رئیس جمهور به یزد شدند.

حال باید دید دولتی که قصد تخصیص بودجه عمومی برای طرح‌های انتقال آب به استان یزد را ندارد و در جذب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این ابرپروژه ناموفق بوده چگونه می خواهد آینده استان صنعتی و معدنی یزد را از نابودی و بی‌آبی نجات دهد؟

آیا نمایندگان استان در مجلس که اغلب از طیف سیاسی رئیس‌جمهور هستند یا ائمه جمعه نسبت به این اتفاق اعلام موضع می‌کنند یا همچنان به سکوت خود ادامه میدهند؟

آیا وزیر صمت توسط نمایندگان استان در مجلس بازخواست می‌شود؟

«محمد بیکی/بشارت یزد»