اپیدمی انصراف تیم‌های ورزشی یزد، محصول وضعیت مبهم اداره‌کل ورزش استان

اپیدمی انصراف تیم‌های ورزشی یزد، محصول وضعیت مبهم اداره‌کل ورزش استان


پس از دومین باخت فنی تیم بسیج یزد در لیگ دسته اول والیبال کشور، باید منتظر تصمیم فدراسیون مبنی بر خروج نماینده یزد از گردونه مسابقات باشیم تا یکی دیگر از تیم‌های ورزشی استان به دلیل وضعیت مبهم اداره‌کل ورزش استان هم رو به نابودی رود.

به گزارش یزدپرس، روز گذشته در هفته دهم لیگ دسته یک مردان کشور تیم بسیج مقاومت یزد به دلیل عدم حضور مقابل فولاد مبارکه سپاهان با باخت فنی سه بر صفر روبرو شد.

با توجه به این‌که دومین باخت فنی این تیم در این رقابت‌ها بود، سازمان لیگ والیبال به‌زودی درباره تیم بسیج یزد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پس از انحلال تیم والیبال خاتم اردکان، انصراف هیئت کشتی استان از حضور در لیگ برتر کشتی فرنگی، انصراف فولاد یزد از تیم‌داری در فوتبال پایه، انتشار خبر واگذاری یزدلوله توسط مالک تیم، انصراف دانشگاه یزد از حضور در لیگ برتر بدمینتون، بلاتکلیفی تیم صبای یزد در لیگ یک فوتسال کشور، انصراف میرک کیش مهریز از لیگ ۳ فوتبال کشور و انصراف تیم آوای تفت از لیگ برتر کاناپولو بانوان، خروج والیبال بسیج مقاومت یزد از لیگ دسته اول والیبال، تازه‌ترین انصراف تیم‌های ورزشی استان طی چند ماه اخیر است.

هر چند برخی از این انصراف‌ها با رایزنی فعلا منتفی شده اما اپیدمی انصراف تیم‌های ورزشی استان، محصول وضعیت بلاتکلیف مدیریت ورزش استان یزد است.

جایی که علیرضا پورسلمان سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان استان همزمان سرپرستی فدراسیون شمشیربازی را هم به عهده دارد.

مروری بر اعلام انصراف تیم ‌های ورزشی استان یزد

اوایل تابستان امسال سید بهادر احرامیان مالک و موسس باشگاه نوین فولاد یزد در نامه‌ای به مدیرکل ورزش و جوانان استان به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه بالای تیم‌داری انصراف خود را از حضور در تمامی لیگ های دسته اول جوانان و امید کشور اعلام کرد و آمادگی خود را برای واگذاری این رده‌ها و ۶ رده دیگر آکادمی به سایر باشگاه‌های استان اعلام نمود. هرچند استاندار یزد با رایزنی هایی با مجموعه فولاد فعلا مانع از این تصمیم شده است.

حتی کار به جایی رسید که بنا به گفته علیرضا پورسلمان مدیرکل ورزش و جوانان استان «باشگاه گلساپوش هم این ادعا را داشت که آقا به من کمک کنید که به نظر من باشگاه گلساپوش نیازی به کمک ندارد و باید کارش را انجام دهد.»

در فاصله کمی از این اتفاق، رییس هیات مدیره باشگاه شهید قندی یزد هم ضمن انصراف از تیمداری خواستار واگذاری امتیاز تیم لیگ دویی به بنگاه اقتصادی دیگر شده بود که البته این تصمیم هم حداقل برای یک فصل به تعویق افتاد.

در همین راستا، امیرمحمد دستا مالک باشگاه یزدلوله هم اعلام کرد قصد واگذاری این تیم را دارد.

از سوی دیگر، بدمینتون یزد که سال‌ها حرف اول را در کشور میزد، طبق اعلام رسانه «ورزش در یزد» امسال تیم دانشگاه یزد هم بعد از ۶ سال در لیگ برتر شرکت نخواهد کرد و دانشگاه یزد دیگر قصد تیمداری ندارد.

همین چند روز پیش تیم میرک کیش مهریز قهرمان مقتدر لیگ برتر استان که صدها جوان را به ورزشگاه مملو از جمعیت شهید محصل می‌کشاند، به دلیل بلاتکلیفی و عدم حمایت مسئولان و صنایع، از حضور در لیگ ۳ انصراف داد. اتفاقی که باعث انبوه یأس و ناامیدی در بین شهروندان مهریزی شد اما علیرغم انتقادات گسترده صدایشان به جایی نرسید.

در شاهکاری دیگر از مدیریت ورزش استان، دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر کانوپولو بانوان کشور به دلیل انصراف تیم «آوای تفت» به جای ۸ تیم با حضور ۷ تیم در دریاچه آزادی تهران برگزار شد.
در حالیکه شنیده‌ها حکایت از نبود توانایی مالی برای ادامه رقابت‌ها داشت، فرزان مقدم مدیر ورزش شهرستان تفت، در گفتگو با «ورزش در یزد»، دلیل انصراف این تیم از ادامه رقابت‌ها در نیم فصل دوم لیگ کاناپولو را حضور دو بازیکن کلیدی به صورت همزمان در تیم لیگ برتری والیبال دانست.

همه اینها در حالی است که ابتدای فصل تیم والیبال خاتم اردکان با سابقه قهرمانی آسیا و نایب قهرمانی لیگ برتر رسما منحل شد.

یک سال قبل هم رئیس هیات کشتی یزد با اعلام خبر انصراف تیم یزد از لیگ برتر کشتی فرنگی گفت: با وجود تمرین‌های مستمر و آمادگی کامل تیم کشتی استان برای حضور در رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی، تامین نشدن هزینه‌ها موجب انصراف تیم ما از حضور در لیگ شد.
از ابتدای تشکیل تیم بنا بود یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی استان هزینه تیمداری را پرداخت کند اما به رغم قول مساعد، این واحد از همکاری و حمایت مالی انصراف داد.

مادامی‌که مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد همزمان سرپرست فدراسیون شمشیربازی ایران است، حذف قریب الوقوع تیم بسیج مقاومت یزد از رقابت‌های لیگ دسته اول والیبال کشور آخرین انصراف و احتمالا نابودی تیم‌های ورزشی استان یزد نخواهد بود.
نتایج نه چندان درخشان ورزشکاران جوان استان در سومین المپیاد استعدادهای ورزشی گواه دیگری بر این ادعاست که مدیران ارشد استان باید هر چه زودتر برای مدیریت ورزش یزد چاره‌ای دیگر بیاندیشید و طرحی نو دراندازند.

محمدعلی رضایی