۱۵۰ هزار جوان ۲۲ تا ۳۷ ساله یزدی، تاکنون ازدواج‌ نکرده‌اند

۱۵۰ هزار جوان ۲۲ تا ۳۷ ساله یزدی، تاکنون ازدواج‌ نکرده‌اند

مدیر طرح سامان خانواده در یزد گفت: اکنون در استان یزد ۱۵۰ هزار نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۷ سال هستند که تاکنون ازدواج‌ نکرده‌اند.

به گزارش یزدپرس، ” محمدحسین رحیمی نسب” در جلسه شورای اداری شهرستان تفت اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات، افزایش روزافزون افراد پشت خط ازدواج است به‌نحوی‌که اکنون در استان یزد ۱۵۰ هزار نفر و در کل کشور ۱۶ میلیون نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۷ سال هستند که تاکنون ازدواج‌نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این امر هم ازنظر جمعیت‌شناسی وهم به لحاظ مباحث اخلاقی، اعتقادی، امنیت جنسی و بیماری‌های جسمی و روانی به یک معضل در کشور تبدیل‌شده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

رحیمی نسب، افزایش سن ازدواج را نیز یکی از معضلات اجتماعی برشمرد و افزود: میانگین سن ازدواج در پسران به ۲۹ سال و در دختران به ۲۶ سال رسیده و این یعنی فاصله سن بلوغ تا ازدواج نزدیک به ۲۰ سال است و این امر تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: با وجوداینکه در حال حاضر ۱۶ میلیون نفر در کشور پشت خط ازدواج هستند، آمار ازدواج هرسال بین شش تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند و عمده افراد پشت خط ازدواج وارد تجرد قطعی می‌شوند یعنی سن آقایان از ۴۰ سال و سن خانم‌ها از ۳۷ سال عبور می‌کند.

مدیر طرح سامان خانواده استان یزد هم بابیان اینکه محورهای طرح سامان خانواده شامل تعالی، تشکیل، تحکیم، تکلیف، تسهیل و ترویج و تبیین است تصریح کرد: این طرح مزایای زیادی ازجمله روان‌سازی عملیات حوزه خانواده، شبکه‌سازی در حوزه فعالیت‌های خانواده و قابلیت ارزیابی عملیات و فعالیت در هریک از محورهای شش‌گانه را دارا است که به ایجاد ساختار مناسب برای تخصیص اعتبارات در هریک از محورها منجر می‌شود.

“محمدحسین رحیمی نسب” به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: باید تحت یک شعار واحد کارکنیم و همسان‌سازی ادبیات داشته باشیم، روان‌سازی عملیات کنیم، شبکه‌سازی و کار تخصصی و کلاسیک داشته باشیم و درنهایت اینکه این عملیات و برنامه‌ها تحت نظارت و ارزیابی دقیق صورت بگیرد.

وی یادآور شد: در طرح سامان خانواده فعالیت‌های سه کمیته ترویج و تبیین، تسهیل و تشکیل مرتبط به قبل از ازدواج و پاسخ دادن به چرایی ازدواج،  فراهم کردن بستر ازدواج و تسهیل و رفع مشکلات ازدواج است و وظیفه سه کمیته تحکیم، تکالیف و تعالی مربوط به بعد از ازدواج و سامان دادن خانواده است.