سخنگوی صنعت آب: «سدخرسان» برای تأمین آب شرب یزد احداث می‌شود واکنش تند رسانه‌های استان کهگیلویه به یک خبر خوب برای یزدیها؛

سخنگوی صنعت آب: «سدخرسان» برای تأمین آب شرب یزد احداث می‌شود

پس از اظهارات سخنگوی صنعت آب کشور مبنی بر اینکه: «سد خرسان به‌منظور تأمین آب شرب یزد احداث می‌شود»، مسئولان ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد و رسانه‌های محلی منطقه به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش یزدپرس، فیروز قاسم‌زاده درباره احداث سد خرسان در کهگیلویه و بویراحمد و احتمال به زیر آب رفتن روستا‌ها و بنا‌های تاریخی منطقه گفت: این سد به‌منظور تأمین آب شرب یزد احداث می‌شود، اما درهرحال برای احداث سازه‌ها مهندسی ارزش داریم و سود و هزینه بررسی می‌شود و ضرورت اجرا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

قاسم‌زاده ادامه داد: دراین‌خصوص به‌ازای روستا‌هایی که زیر آب می‌رود منطقه مسکونی و زمین در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، همچنین سعی بر این است که بنا‌های تاریخی زیر آب نروند؛ اما درهرحال طبیعی است که همواره این موضوع‌ها وجود دارد و ممکن است بنا‌های تاریخی و یا مناطق مسکونی زیر آب بروند که تمهیدات لازم دراین‌خصوص اندیشیده می‌شود.

سخنگوی صنعت آب تعداد چاه‌های موجود در کشور را ۸۵۰ هزار حلقه برشمرد و گفت: از این تعداد، چاه‌های مجاز ۵۰۰ هزار حلقه و چاه‌های غیرمجاز ۳۵۰ هزار حلقه است.

پایگاه خبری بویرنیوز استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار صحبتهای سخنگوی صنعت آب کشور نوشت: اما سخنان استاندار در روزهای قبل در خصوص این سد هم جالب توجه است:

احمد زاده گفته بود: با احداث سد خرسان ۱۷ روستا زیر آب می‌رود، میراث بزرگ تاریخی در سادات محمودی از بین می‌رود و ۵ گونه درختی که در دنیا مشابه ندارد، نابود می‌شود.

سد خرسان به غیر از خسارت چیز جدیدی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد،

او در جای دیگری گفته بود: برای سد خرسان با این همه خسارت برای استان به سرعت مجوز صادر میشود اما برای سد آبریز با وجود نیاز مردم استان اما میبینیم سنگ اندازی های متعدد می‌شود.

در این میان باید پرسید نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد اکنون دقیقاً کجا و مشغول چه هستند؟!

مگر غارت غیر از این است که بیشتر منابع آب استان اینچنینی به طرفین استان می‌رود ؟!

باید دید آیا استاندار میتواند مانع مجوز این سد که در گذشته نیز به واسطه همین مسائل زیست محیطی متوقف شده بود بایستد یا اینکه مردم خود باید حقشان را بگیرند!

پایگاه خبری صبح خرد استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این رابطه نوشت: آنگونه که مدیر کل سابق جهاد کشاورزی استان قبلا گفت ؛ اجرای سدخرسان۳ هیچ منفعتی برای استان جزء آواره‌کردن پنج هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ندارد.

جعغرگوهرگانی می‌گوید به عنوان شهروندی از استان کهگیلویه و بویراحمد از استاندار و مسئولان می‌خواهم تا نهایی‌نشدن مطالعات‌اجتماعی طرح سدخرسان ۳، این طرح را متوقف کند.

با احداث این سد دهستان “سادات محمودی” بزرگترین و در عین حال زیباترین و غنی ترین منطقه به لحاظ وجود آثار باستانی و حاذبه های گردشگری، منابع آبی و طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود که دارای بیش از ۵۰ روستای دارای سکنه است.

با اجرای این سد، روستاهایی همچون”لمای سفلی”، “دزدک بالا و پایین”، “مازه گز، “لمای علیا”، “دره شوره”، “مُنج”، “دشت بز”، “ده پایین”، “دو راه غماشکه”، “سر سور”،”ده شیخ”، “سرتنگ”، “کله گه”،” گل چهرآباد”، “رودشتی”،” سرتل چینگو”، “بیژگن”،”کلات محمودی” و … زیر آب می روند.