یخچال‌ها محلی برای رشد میکروارگانیسم‌ها

 

نوع مقاله : مقالات پژوهشى اصیل کمی و کیفی

نویسندگان

۱ دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

۲ استادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

۳ Associate professor

۴ دانشگاه علوم پزشکی مشهد – دانشکده بهداشت – گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای

۵ دانشجوی دکترا، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

زمینه و هدف: مصرف کنندگان اغلب فکر می‌کنند مواد غذایی وقتی در یخچال‌هایی با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری می-شوند، بی‌خطر هستند. با این حال، غذا هنوز هم می‌تواند فاسد شود و بیماری‌های ناشی از غذا را که یکی از مهمترین چالش‌های بهداشتی هستند ایجاد کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی آلودگی‌های باکتریایی و قارچی در یخچال‌های خانگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه ۳۰ یخچال خانگی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا پلیت‌های میکروبی شامل بلادآگار و سابورو به مدت یک ساعت در قفسه‌های یخچال قرار داده شد. سپس محیط کشت‌های باکتریایی به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۳۶ درجه سانتی‌گراد و محیط کشت‌های قارچی به مدت ۵ روز در دمای ۲۸ درجه سانتی‌‌گراد انکوبه و کلنی‌ها شمارش شدند. در نهایت بمنظور بررسی میزان آلودگی سطوح یخچال، با استفاده از سواپ استریل مرطوب نمونه‌های تیمار شده از سطح قفسه‌های یخچال تهیه شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج بدست آمده، ۱۰۰% آلودگی باکتریایی و ۵۸% آلودگی قارچی در هوای یخچال‌های خانگی مشاهده شد و میزان آلودگی باکتریایی و قارچی در سطح یخچال‌های خانگی به ترتیب ۹/۸-۷/۴ و ۲/۷-۶/۳ (log CFU/cm2) بود.
نتیجه‌گیری: همانطور که در این مطالعه مشاهده شد، باکتری‌ها از طریق دست‌های شسته نشده، غذاهای خام، بسته‌بندی دارای نشت، قفسه‌های شسته نشده، سطوح یخچال و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال وارد غذا می‌شوند. بنابراین اگر یخچال‌ها به درستی نگهداری نشوند، به محلی برای رشد میکروارگانیسم‌ها تبدیل می‌شوند و به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم یخچال‌ و مواد غذایی را آلوده و افراد را دچار بیماری می‌کنند.