راه اندازی موزه زنده برای نخستین بار در چهار محور اصلی شهر یزد

راه اندازی موزه زنده برای نخستین بار در چهار محور اصلی شهر یزد

 

 

 

موزه زنده در چهار زمینه فرهنگی در یزد راه‌اندازی شد

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به برنامه های متنوع و شاد به مناسبت عید نوروز از سوی این سازمان از راه اندازی موزه زنده برای نخستین بار در چهار محور اصلی در این شهر خبر داد.

محمد فکر روز یکشنبه در حاشیه افتتاح یکی از این موزه ها که در خانه حیرانی یزد برپا شده است،با بیان اینکه موزه زنده در نقاط مختلف بافت تاریخی یزد برپا شده است، افزود: معرفی آداب و فرهنگ و هویت یزدی به صورت زنده از مهمترین اهداف این موزه است.

وی با بیان اینکه این موزه زنده در چهار محور صنایع دستی، مفاخر و بزرگان ، روایت ها و تاریخ یزد و آداب رسوم مردم این استان است، اظهار کرد: در بخش صنایع دستی هنرهای سفالگری، میناکاری، سرامیک، کاربافی، شعربافی، زیلو بافی، چرم دست دوز، دست سازه‌های مسی و زیورآلات مسی، زیورآلات منجوق، قالی‌بافی، ظروف فیروزکوب، نقاشی پارچه، گوهرتراشی و پاپیه‌ماشه و حصیر بافی، حناسابی و آهنگری بصورت زنده توسط هنرمندان خوش ذوق در معرض دید عموم قرار گرفته است.

فکر اضافه کرد: در موزه زنده مفاخر و بزرگان، معرفی شخصیت ها و روایت زندگی نامه های آیت‌الله وزیری، میرزا محمدتقی خان بافقی، فرخی یزدی، سیدرکن‌الدین و مهدی آذر یزدی در قالب نمایش ارائه می شود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در خصوص بخش روایت‌ها و تاریخ گفت: در این موزه روایت حسینیه وقت الساعه، اذان مسجد جامع و نیز داستان‌هایی با موضوعات آب انبارهای یزد برای مخاطبان ارائه می شود.

فکر ادامه داد: همچنین در محور آداب رسوم مردم یزد نیز معرفی زندگی روزانه مردم قدیم یزد ، پخت آش و نان سوروک، معرفی وقفیات خاص، زورخانه و آداب پهلوانی ، شیرینی‌جات سنتی ، قهوه امام حسینی یا قهوه‌ی یزدی ، خشت‌مالی، روایت حلاجی و پنبه زنی، کودک روزنامه فروش، چینی بندزنی، گیوه دوزی، بازی‌های قدیمی کودکان و چاووشی خوانی روایت می شود.

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داد.