جلوگیری از تخلفات اراضی با رصد ماهواره‌ای

جلوگیری از تخلفات اراضی با رصد ماهواره‌ای

 زمین نشست خبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اصحاب مطبوعات برگزار گردید . در این نشست محمد حسین رحیمی زاده ، یزد را به عنوان پنجمین پنجره واحد زمین در کشور معرفی و اضافه کرد که این پنجره می تواند با کمک ماهواره‌های مستقر شده تغییرات فیزیکی را بر روی زمین‌های با کاربری مختلف به صورت هوشمند رصد و به موقع از تخلف‌های ارتکابی در زمینه‌های مختلف اعم از زمین خواری ، تعدی به اراضی ملی و طبیعی جلوگیری نماید . 

وی این سامانه را شامل دو بخش برآورد کرد که بخش اول برای پایش زمین بوده و با کوچک‌ترین تغییر در محدوده اراضی و زمین‌ها اطلاعات مربوطه به سازمان ذیربط منعکس و بلافاصله از تصرفات و بروز تخلفات در این موارد جلوگیری می گردد . در بخش دوم متقاضیان می توانند با ورود در این سامانه تقاضاها و موارد مورد نیاز خود را مطرح و پیگیری نمایند . دبیرخانه اصلی این واحد اداره کل منابع طبیعی استان خواهد بود و دستگاه‌های قضایی در کنار اداره کل اطلاعات ، معاونت عمرانی استانداری و اداره بازرسی نظارت کامل را در این باره خواهند داشت و با کنترل‌های مستمر و جانبی نسبت به تغییرات در محدوده زمین‌های مختلف اشراف کامل را خواهند داشت و چنانچه اداره یا سازمانی کوتاهی نماید به عنوان ترک فعل قابل پیگیری خواهند بود وی همچنین اضافه کرد با احداث و تکمیل نهایی این سامانه بیش از ۲۰ عنوان مجرمانه پیشگیری و از ورود پرونده‌های ذی‌ربط در تشکیلات قضایی جلوگیری خواهد شد .

وی درادامه صحبت هایش ، از اعزام خانم‌های قاضی و مشاور در قوه قضاییه به مدارس دخترانه ، برای ارشاد و آگاهی بخشی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و توجیه دانش آموزان خبر داد . وی همچنین اضافه کرد که حضور این خانم‌ها که از وجهه شخصیتی مناسبی برخوردار و افراد تحصیل کرده هستند می تواند به عنوان الگویی مناسب و موفق برای دختران جوان دبیرستانی مطرح گردد.

وی به توانمندی گسترده سامانه سجام اشاره و آن را از امکانات خوب قوه قضاییه در رابطه با امکان اطلاع رسانی افراد و شهروندان به قوه قضاییه برآورد کرد و نقش آن را در پیشگیری از جرایم در سطح استان مهم دانست .

در همین ارتباط وی از کلیه شهروندان خواست تا هرگونه اطلاع از عملکردهای مجرمانه را توسط این سامانه به اطلاع دستگاه های قوه قضاییه برسانند تا بصورت ویژه و در لحظه از وقوع جرم های مختلف جلو گیری گردد. وی همچنین خاطر نشان کرد که هویت کلیه افراد در این ارتباط محرمانه خواهد بود . احمد معین قفقازی