نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای منطقه ۶ کشور در دانشگاه یزد
به گزارش یزد پرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد؛ معاون وزیر علوم در این نشست با تاکید بر اینکه نگاه ما به حوزه پژوهش و فناوری مناطق باید نگاه آمایشی باشد گفت: در نشستهای مناطق ارائه موضوعات خاص منطقه و تجربیات ارزشمند دانشگاهها بسیار حائز اهمیت است. تجربیات موفقی مثل اجرای طرح بورسیه صنعتی که متولی آن دانشگاه یزد بوده است و میتوان اینگونه تجربیات را در زمینه حل مسائل، به کل کشور تسری داد.
دکتر پیمان صالحی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از نمایهسازی نشریات علمی در پایگاههای معتبر بینالمللی پرداخت و سازوکارهایی برای تسریع این امر ارائه کرد.
وی تصریح کرد: در زمینه بودجه تامین تجهیزات آزمایشگاهی نیز اتفاقات خوبی رخ داده و به زودی به دانشگاهها ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
دکتر صالحی با اشاره به تصویب آییننامه اجرایی اعطای پژوهانه جامع وزارت علوم در تمامی هیات امناهای دانشگاههای کشور گفت: در بودجه تفصیلی سال ۱۴۰۳، در سازمان برنامه و بودجه، سهم پژوهش زیر ۱۵ درصد مصوب نخواهد شد. با اجرایی شدن این آییننامه در سال آینده، سهم پژوهانه دانشگاهها دو تا سه برابر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث «پست داک» (پسادکترا)، از تجربه موفق این دوره در کشورهای توسعه یافته سخن گفت و افزود: پژوهشهای دنیا حول محور پسادکترا میچرخد، به عبارتی ۹۰ درصد پژوهشهای دنیا در دست پسادکترا است.
معاون وزیر علوم به راهاندازی سامانه پسادکترا تحقیقاتی کاربردی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: ۴ نوع پست داک (پسادکترا)، بنیادی، طرحهای ارتباط با صنعت، شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای صنعتی در این سامانه وجود دارد که به تصویب شورای عتف رسیده است.
وی اظهار کرد: خبر خوش این است که پس از یک سال پیگیریهای وزارت علوم اخیرا مقام معظم رهبری مقرر کردند تا سهمیه ۵۰۰ امریه سربازی در دوره “پست داک” (پسادکترا) در نظر گرفته شود و این موضوع برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد که این امر یک اتفاق خوب در جهت جذب و نگهداشت فارغالتحصیلان در راستای استفاده بهینه از ظرفیت جوانان است.
دکتر صالحی در ادامه سخنان خود با اشاره به آییننامه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب تاکید کرد: معاونان پژوهش و فناوری موظف هستند این آییننامه را جدی بگیرند و به اعضای هیات علمی در این زمینه آگاهی دهند.
وی بر توسعه و تشکیل کارگروههای اخلاق در پژوهش در دانشگاهها و موسسات پژوهشی به منظور پیشگیری و مقابله با تخلفات پژوهشی تاکید کرد و گفت: دانشگاهها باید برگزاری کارگروههای دانشافزایی را به طور جدی دنبال کنند.
معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین به دلایل سلب اعتبار مقالات علمی اشاره کرد و گفت: ریترکشن (سلب اعتبار از مقالات) به علت ناآگاهی به شیوه عمدی یا سهوی وجود دارد و اگر اطلاعاتی از آن نداشته باشیم با مشکل مواجه می شویم. اعضای هیات علمی باید در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.
رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه فناوری محصول پژوهش است و تا پژوهش نباشد فناوری معنایی ندارد گفت: تحولات بسیار خوبی در حوزه پژوهش و فناوری از جمله تجهیز سه آزمایشگاه مرجع و تقویت و تعمیر آزمایشگاههای دانشکدهها و پردیسها در دانشگاه یزد صورت گرفته است.
دکتر عباس کلانتری افزود: در حوزه نشریات یک نشریه از دانشگاه یزد در پایگاه اسکوپوس نمایهسازی شده و پنج نشریه در گروهبندی الف قرار گرفته که نشان دهنده پویایی حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه است.
وی در ادامه با اشاره به حضور ۶۰ شرکت فناور و دانشبنیان در پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد گفت: اتفاقات خوبی در حوزه فناوری در دانشگاه یزد رخ داده است که از جمله آن میتوان به استفاده از بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان و امضای تفاهمنامه با صنعت و معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور ساخت پردیس فناوری دانشگاه یزد اشاره کرد. گفتنی است دانشگاه یزد در انجام این امر جزء اولین دانشگاههای کشور بوده است.
رییس دانشگاه یزد اظهار کرد: در راستای امیدآفرینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است دانشگاه یزد اقدامات خوبی در زمینه رفاهی انجام داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث جذب و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: در این راستا دانشگاه یزد طرحهای مختلفی از جمله بورسیه شغلی اجرایی کرده و طرحهای دیگری از جمله طرح پذیرش دانشجومشترک با همکاری دانشگاه فرهنگیان، طرح بورسیه گردشگری و بورس دورههای مشترک با حوزه علمیه را در دست اجرا دارد.
دکتر کلانتری همچنین به اهمیت بحث امیدآفرینی و اشتغال فارغالتحصیلان اشاره کرد و گفت: ما دانشگاهها باید در دانشجویان انگیزه ایجاد و از علم آنها در جامعه و صنعت استفاده کنیم در واقع باید این حس را در آنها به وجود آوریم که تحصیل آنها بیفایده نیست و نخواهد بود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد هم در این نشست با اشاره به سخنان معاون پژوهشی وزیر علوم مبنی بر تمرکز بر ارائه تجربیات دانشگاهها در نشستهای مناطق گفت: در این نشستها باید ابتکاراتی که در دانشگاهها اتفاق میافتد اطلاعرسانی شود تا علاوه بر همافزایی و ایدهپردازی، در تعاملی سازنده با یکدیگر ایدهها را عملی کنیم.
دکتر محمدعلی ایرانمنش تصریح کرد: تهدیدها میتوانند زمینهای برای ایجاد فرصت باشند. ما در حال حاضر در حوزه پژوهش و فناوری دچار چالشهایی هستیم که باید آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
برگزاری نشست معاونان پژوهشی دانشکدههای دانشگاه یزد، نشست اعضای شورای پژوهشی با معاون وزیر، نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاههای منطقه ۶، بازدید از کتابخانه مرکزی و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه یزد از دیگر برنامههای این نشست بود.
عبدالمجید معنوی – یزدپرس