اتصال خودروسازان به به سامانه جامع خدمات پس از فروش تا پایان مهر

اتصال خودروسازان به به سامانه جامع خدمات پس از فروش تا پایان مهر

 سامانه جامع خدمات پس از فروش به منظور اطمینان از اصالت کالاهای عرضه شده و اعلام نمایندگی‌های رسمی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان راه‌اندازی شده است و خودروسازان و قطعه سازمان ملزم به اتصال در این سامانه هستند.

به گزارش ایرنا، سامانه جامع گارانتی با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش و جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق راه‌اندازی شده است. این سامانه دارای بخش‌هایی از جمله شرکت‌های گارانتی کننده، برندها، گروه کالایی، مستندات و قوانین، استعلام تاییدیه مجوز گارانتی، ثبت شکایات، گارنتی‌های غیرمجاز، ارتباط با کارشناسان سامانه جامع خدمات پس از فروش است.

اصالت کالاها از طریق این سامانه قابل رصد است؛ بر این اساس کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیم‌کارت خور دارای (IMEI) هستند و مصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کدهای رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود اطمینان حاصل کند.

مصرف‌کنندگان قبل از خرید کالاهای مشمول گارانتی، می‌توانند با استعلام شناسه رهگیری ۱۳ رقمی مندرج بر کالا، از اصالت گارانتی، تعهدات شرکت گارانتی کننده، دسته دوم بودن کالا و همچنین لیست گارانتی‌های غیرمجاز آگاه شوند و سپس اقدام به خرید کالا کنند. درج شناسه رهگیری بر روی کالاهای مذکور الزامی است؛ لذا خریدان از کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند باید جدا خودداری کنند که به احتمال زیاد کالا قاچاق است.

همچنین شرکت‌های گارانتی کننده نیز در این سامانه می‌توانند شناسنامه‌های گارانتی که طرفین قرارداد آن‌ها یعنی واردکننده و تولیدکننده به آنها واگذار کرده است و کالاهای گارانتی شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه گارانتی مشاهده کرده و مدیریت کنند.

بر اساس بخش‌های مختلف این سامانه، اطلاعات شرکت‌های گارانتی کننده معتبر و دارای مجوز مورد تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گارانتی قابل جست‌وجو و مشاهده است، از این رو هر گارانتی کننده‌ای که اطلاعات آن در فهرست شرکت‌های سامانه گارانتی موجود نباشد، قابل اعتماد نیست.

در سامانه امکان ثبت شکایات وجود دارد به‌گونه‌ای که مراجعه‌کنندگان می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند، شکایت توسط سامانه بررسی و به شرکت گارانتی کننده ارسال می‌شود. در صورتی که مشکل در هفت روز حل نشود شکایت به صورت سیستمی به سازمان بازرسی ارسال می‌شود.

سامانه جامع گارانتی، خدمات پس از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت شده‌اند و خدمات خودروسازان و قطعه سازان نیز به این سامانه اضافه شده و در حال اضافه شدن است.