تکمیل۶۵۰ طرح نیمه‌ تمام استان یزدبه ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

تکمیل۶۵۰ طرح نیمه‌ تمام استان یزدبه ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: در استان ۶۵۰ طرح نیمه تمام احداثی و توسعه‌ای در سطح ملی و استانی وجود دارد که برای تکمیل آنها ۶۵ هزار میلیارد تومان نیاز است.

“مجید دهقانی زاده” روز شنبه افزود: اقدامات متعددی در استان برای اولویت بندی و تکمیل و بهره برداری آنها در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: تنوع این طرح ها در حوزه های مختلف و در شهرستانهای مختلف باعث امکان اولویت بندی دقیق و ایجاد تفاهم لازم بین مسوولان مختلف و تصمیم گیرندگان متعدد نشده یا کمتر شده است.

وی افزود: به هر دلیلی امکان هم افزایی و تمرکز منابع روی اولویت طرحها فراهم نمی شود و به همین علت اعتبار موجود قادر نیست تعدادی از طرح ها را افتتاح کند ضمن آنکه منابع اعتباری شکسته و خرد و بهره برداری از طرح ها هم طولانی می شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش زیادی صورت گرفته که تمرکز روی چند طرح انجام شود اما به رغم سیاست کلان دولت و تلاش ممارست مدیران ارشد استان در راستای هم افزایی منابع و تمرکز بر طرح های اولویت دار، اما کمبود منابع و عدم تفاهم باعث می شود طرحها در موعد مقرر تکمیل و بهره برداری نشود .

وی اضافه کرد: گاها طرحی بخاطر نیازمندی حداقلی به منابع به بهره برداری نمی رسد و در سنوات بعد برای تکمیل آن به رقم قابل توجهی اعتبار نیاز پیدا می کند که ممکن است تامین آن شدنی نباشد و از طرفی طولانی شدن بهره برداری از آن خسارت های در این طرح ایجاد می کندکه آن هم مستلزم تامین اعتبارات جدید است .

تشریح طرحهای نیمه تمام

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در ادامه گفت: طرح های نیمه تمام یا استانی یا ملی است و هر طرحی خودش می تواند مشتمل بر چند طرح یا زیر طرح باشد که بر این اساس از لحاظ تعداد همیشه مغایرت وجود دارد و همچنین برخی از طرح ها مستمر هستند که هر ساله برای ارائه خدمات باید تامین اعتبار شوند و پایانی بر آنها متصور نیست و تا زمانی که جامعه هدف نیاز داشته باشد این نوع طرح ها ادامه دارد.

وی افزود: اینکه صدها یا هزاران طرح نیمه تمام وجود دارد بخش عمده ای از آنها در راستای خدمت به جامعه هدف است اما طرحی که از جنس ساخت و ساز پروژه در یک محدوده زمانی مشخص است، طولانی شدن و نیمه تمام ماندن آنها یک دغدغه جدی در کشور، نظام برنامه ریزی و بودجه و تمام مسوولان در سطوح مختلف است و هدف از اجرای این طرح ها این است که باید به گونه ای مدیریت شوند که در یک بازده زمانی معقولی شروع و خاتمه یابند.

 

تکمیل ۶۵۰ طرح نیمه‌تمام استان یزد به ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی ادامه داد: دسته سوم طرح های نیمه تمام، حفظ و نگهداری اموال و ساختمان های ادارای هستند که تعداد از این طرح ها با توجه تعدد ادارات و ساختمان های دولتی می تواند قابل توجه باشد و ناگریز هرساله باید تامین اعتبار شوند و امکان اینکه به حال خود رها شوند وجود ندارد و اگر تامین اعتبار نشوند سرمایه های دولت و نظام اداری و اجرایی دچار چالش اساسی می شود ، البته تامین اعتبارات این طرح ها حداقلی است.

وی تصریح کرد: طرح های احداثی و توسعه ای، الزاما باید با مجوز کمیسیون ماده ۲۳ آغاز شوند یعنی هیچ طرحی به خودخودی نمی تواند آغاز شود و نباید هم شروع شود مگر این که کمیسیون ، ضرورت و چارچوپ فنی آن طرح و پروژه را تایید کند و بایدهم تامین اعتبار شوند تا طرح آغاز شود.

دهقانی زاده یادآور شد: اما گاها به دلایل مختلف شاهد شکل گیری طرح هایی هستیم که بدون رعایت ضوابط و بدون اطمینان از تامین مالی آغاز شدند و در ادامه چه به لحاظ رعایت ضوابط فنی و چه به لحاظ امکان تامین اعتبار برای بهره برداری و تجهیزات آن با چالش هایی روبرو می شوند.

وی ادامه داد: این نوع طرحها در مجموع در سبد طرح های نیمه تمام قرار می گیرند و هیچ کس تفکیکی برای آنها قائل نیست و آیینه عملکرد دولت تلقی می شوند در حالیکه طرحی دولتی تلقی می شود که مجوز کمیسیون ۲۳ را داشته باشد و این داستان غم انگیز طرح های نیمه تمام است.

این مسوول گفت: اساسا خیلی از طرح ها ساخته و پرداخته دولت نیست، خواست دولت هم نبوده بلکه دهها مراجع و پایه گذار غیر دولتی در ایجاد طرح های نیمه تمام نقش داشتند و براساس درخواست های مردمی، ذینفعان و ذی نفوذان روی ایجاد این طرح ها در سنوات مختلف موثر بوده که باعث شده در سطح ملی و استانها هزاران طرح نیمه تمام و گاها از کارکرد خود خارج شده را شاهد باشیم.