انجمن خیرین میراث فرهنگی به زودی اعلام موجودیت می‌کند.

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در احکام جداگانه‌ای محمدرضا اولیا، کاظم مندگاری، رضا ابویی و احمد آخوندی را به سمت اعضای شورای عالی نظارت بر حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی یزد منصوب کرد.

مهم‌ترین وظیفه اعضای این شورا بررسی وضعیت آسیب‌های وارده سیل اخیر به بافت تاریخی یزد، نظارت بر تهیه طرح و اجرای حفاظت، مرمت و باززنده‌سازی آن و ارائه راهکارهایی به‌منظور پیشگیری از وارد شدن خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه به بافت تاریخی یزد است.

در متن احکام اعضای شورای عالی نظارت بر حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی یزد آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجربیات ارزنده جنابعالی و اهمیت حفاظت از میراث‌فرهنگی بی‌بدیل استان یزد، به موجب این حکم به‌عنوان عضو شورای عالی نظارت بر حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی آن استان منصوب می‌شوید.

“اولویت و تقدم کاری شما بررسی وضعیت آسیب‌های وارده سیل اخیر به بافت تاریخی یزد، نظارت بر تهیه طرح و اجرای حفاظت، مرمت و باززنده‌سازی آن بافت ارزشمند و ارائه راهکارهایی به‌منظور پیشگیری از وارد شدن خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه به بافت تاریخی یزد خواهد بود.”

“آثار میراثی درخشان یزد باید از نظام‌نامه‌ای جامع در حفاظت، احیا و مرمت برخوردار باشند و همچنین حمایت‌های فنی، کارشناسی، آموزشی و پژوهشی در حوزه میراث‌فرهنگی و همکاری در تدوین راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظت و احیای ابنیه، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی استان یزد از دیگر مأموریت کاری شما خواهد بود.”

امید است با بهره‌گیری از دانش و تجربیات ارزشمند همه اساتید و پیشکسوتان، در پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و نیل به سیاست‌های وزارت متبوع موفق باشید.

همچنین پنجمین نشست سراسری افق تحول یا حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در این نشست گفت: اگر خبرنگاری در راه انجام وظایف خود که اطلاع رسانی و پرسش‌گری است کاری انجام داد؛ سیاست وزارت میراث فرهنگی و شخص وزیر محترم نیست که شکایت کند ما هیچ شکایتی از هیچ رسانه‌ای نخواهیم داشت.
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در دوران پس از کرونا و نوروز امسال و سال گذشته دیدیم که حجم زیادی از گردشگران به پایگاه‌ها رفتند مدیران پایگاه‌ها با وجود همه مشکلاتی که داشتند از آنها استقبال کرده و سونامی سفر بعد از کرونا را مدیریت کردند. ما به مشکلاتی که در حوزه زیرساخت‌های کشور وجود دارد بیشتر واقف شدیم. امیدواریم بتوانیم با کمک هم این مسائل را برطرف کنیم.
وی گفت: در همایش امروز همه معاونین وزارت میراث فرهنگی و مدیران پایگاه‌ها حضور دارند و نمایندگانی از مجلس نیز در این نشست حضور پیدا خواهند کرد، نزدیک به ۱۸ نفر از مدیران پایگاه‌ها به نمایندگی در این جلسه نکاتی را با بخش‌های مختلف در میان می‌گذارند و چون امکان جمع بندی همه این مطالب وجود ندارد باید کارگروهی متشکل از شما و اداره کل‌ها، ساماندهی و آسیب‌شناسی وضع موجود و برنامه‌های آینده و نقشه‌های راه جدید را ترسیم کند.

دارابی بیان کرد: از قانون ۱۳۰۹ و ۱۳۱۶ و قوانین جانداری که در گذشته برای حفظ میراث فرهنگی وجود داشته است بگذریم می‌بینیم که کارهای بزرگی در این زمینه صورت گرفته است در زمان جنگ و پیروزی انقلاب از میراث فرهنگی محافظت شد. از طرفی می‌دیدیم نزدیک به دو دهه آثار ثبت جهانی نداشتیم و میراثی در این دوره ثبت نشده بود اما در زمان جنگ که بود و نبود یک کشور در میان بوده؛ سازمان میراث فرهنگی تشکیل و قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های بسیار محکمی برای این موضوع تدوین شد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ پایگاه ملی و جهانی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی وجود دارد گفت: فلسفه وجود پایگاه‌های میراث فرهنگی به عنوان یک واحد متمرکز امروز دیگر ایجاد یک نهاد درون زا در شاکله تشکیلاتی وزارتخانه که احساس شود تشکیلات فربه و گسترده است؛ نیست.

دارابی بیان کرد: پایگاه‌ها همچنان با قوت و منزلت قوی‌تر از گذشته کارها را دنبال خواهند کرد در قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی که به هیئت دولت برای تصویب ارائه شده؛ چند بند در حوزه پایگاه‌ها تصریح شده است. ما باید تکلیف حلقه ارتباطی پایگاه‌ها را با مدیران استان‌ها و وزارتخانه مشخص کنیم.

وی گفت: مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی از نظر برنامه‌های کلان تابع وزارت خانه است اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد نقطه اتصال پایگاه‌ها با ادارات کل میراث فرهنگی می‌بایست روشن شو برای اینکه بدانیم چطور این ارتباط برقرار شود باید در جلسات کارشناسی موضوعات بررسی شود. باید ارتباط مؤثری بین پایگاه‌ها با سایر دستگاه‌ها وجود داشته باشد. اگر پایگاه‌ها حیات خود را در ارتباط با مردم ندانند و این نقطه اتصال را با جوامع بومی ایجاد نکنند به ساختاری تبدیل می‌شوند که مردم هیچ آگاهی از آنها نخواهند داشت.
وی افزود: در اتفاق سیل اخیر استان یزد مشاهده کردم تشکل‌های فعال حامیان میراث فرهنگی چقدر فعال بودند ما بدون مردم نمی‌توانیم کاری کنیم انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کردیم که به زودی اعلام موجودیت می‌کند.