بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی صورت نگرفته است.

ادعای مذاکره کننده ارشد امریکا درباره توافق انجام شده در مذاکرات وین/ واکنش ایرانخبرگزاری آریا- مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین گفت که در این گفت‌وگوها بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی صورت نگرفته است.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، «رابرت مالی»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران که مذاکره‌کننده اصلی این کشور در مذاکرات وین است در مصاحبه‌ای تصریح کرد که بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی صورت نگرفته است.
رابرت مالی که با شبکه «پی‌بی‌اس» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی حاصل شده یا خیر گفت: «توافقی نشده، چون تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیز توافق نشده است.
مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در ادامه اضافه کرد: «یک متن وجود دارد. فهم مشخصی از اینکه هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا چه نظری دارد وجود دارد.»
رابرت مالی در ادامه به سوالی درباره ادعاهای مطرح‌شده در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پاسخ داد که مدعی شده بود آمریکا و اروپا در صورت همکاری ایران با آژانس اتمی به بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد بین‌المللی از چند مکان در ایران کمک خواهند کرد. مالی ادعای این روزنامه آمریکایی را تکذیب کرد.
او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در این زمینه به ایران امتیاز خواهد داد گفت: «نه ما این را روشن کرده‌ایم. البته می‌دانم گزارش‌هایی بر خلاف [آنچه گفتم] منتشر شده اما موضع ما شفاف است و آن هم این است که ما هیچ فشاری روی آژانس برای بستن پرونده مسائل باقی‌مانده [با ایران] نخواهیم گذاشت.»
رابرت مالی تصریح کرد: «آن پرونده زمانی بسته می‌شود که ایران همان پاسخ‌های معتبر فنی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده را بدهد. به محض اینکه این کار را انجام بدهند و به محض اینکه آژانس راضی شود ما هم راضی خواهیم شد. اما ما قبل از آن [راضی نمی‌شویم].»
دیگر سوال مجری پی‌بی‌اس به ادعای دیگری مطرح می‌شد که پایگاه خبری پولیتیکو مطرح کرده بود. این رسانه مدعی شده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بندی وجود دارد که به کاهش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر خواهد شد. این بند به برخی از طرف‌های غیرآمریکایی اجازه خواهد داد با برخی طرف‌های مرتبط با سپاه پاسداران معاملاتی انجام دهند.
رابرت مالی در پاسخ به این ادعا گفت: «ما بر سر پایین‌ آوردن ملاک‌های تحریمی‌مان در مسئله تعاملات تجاری اروپایی‌ها با ایران مذاکره نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. آنها اگر می‌خواهند با ایران مراوده کنند باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند.»
وی اضافه کرد: «هر گزارشی که خلاف این را بگوید و ادعا کند که ما این استانداردها را پایین می‌آوریم و یا بر سر این استانداردها وارد مذاکره می‌شویم کاملاً اشتباه هستند.»

واکنش ایران
بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».
این مقام ایرانی افزود: «در چهار روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است. »

امریکا و اروپایی‌ها باید پرونده پادمان ایران را ببندند
در همین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه مذاکره بر مبنای منافع ملی، انتفاع اقتصادی ملت و رسیدن به اهداف راهبردی در حوزه هسته‌ای مورد پذیرش ایران است، گفت: امریکا و اروپایی‌ها باید پرونده پادمان ایران را ببندند و تضامین لازم را جهت اطمینان بخشی به ایران بدهند.
ابراهیم عزیزی در واکنش به اظهارات مذاکره کننده ارشد امریکا مبنی بر اینکه در مذاکرات وین توافق بر سر رفع تحریم‌ها صورت نگرفته است، گفت: ما بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران به خاطر مبانی مستحکم از مذاکره ابا و هراسی ندارد و همیشه آمادگی داشته که مسائل خود را با سایر کشورها از مسیر مذاکره حل و فصل کند اما مذاکره بر مبنای منافع ملی، انتفاع اقتصادی ملت ایران و رسیدن به اهداف راهبردی که در حوزه هسته‌ای دارد را می‌پذیرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: چنانچه طرف‌های مقابل این آمادگی را داشته باشند و بتوانند تصمیم قاطع سیاسی و بدون بازگشتی بگیرند و به عهد و پیمان خود وفا کنند و مانند گذشته ناقض عهد و پیمان نشوند، جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را داشته و دارد که بر مبنای همین مسیر مذاکرات را پیش ببرد.
وی در ادامه اظهار کرد: بنابراین در اولین قدم مذاکره‌کنندگان به ویژه امریکایی‌ها باید بپذیرند که پرونده پادمانی ایران به طور کامل بسته شود و هیچ گونه خللی نباید بر این موضوع در آینده وارد شود یعنی نکته مهم این است که امریکا و اروپایی‌ها باید پرونده پادمان ایران را ببندند.
عزیزی یادآور شد: در گام بعد تضامینی را باید بدهند که دوباره بدعهدی نکنند. متاسفانه اروپایی‌ها و امریکا امروز قادر نیستند روی این موضوعات تصمیم بگیرند. اگر نظامات سیاسی موضوعات مذاکرات وین را منصفانه بررسی کنند، به این امر واقف می‌شوند که ایران با صداقت کامل پای میز مذاکره آمده و به تعهدات برجام منهای آن بخش از فعالیت‌های هسته‌ای که امریکا و اروپا با اعمال خود سبب شدند، از سر گرفته شود، در همه موارد به عهد خود وفادار مانده است. لذا امریکا و اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی خود عدول نخواهد کرد، آنچه امروز مذاکرات وین نیاز دارد،تصمیم اروپایی‌ها و امریکاست که به نظر می‌رسد در تصمیم گیری مستاصل هستند و قادر نیستند تصمیم درست یا به موقع بگیرند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: امریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید بدانند موضوعات مانند تحریم یک تهدید نخ نما شده است و چیزی برای ادامه این تهدید تحریمی ندارند، آنها باید با منطق مذاکراتی همراه کنند.